Beboere blev evakueret fra deres lejligheder i aftes efter trusler mod politiet.
En patrulje fra Syd- og Sønderjyllands Politi blev i forbindelse med en politiforretning mandag aften truet af en beboer i en lejlighed på Sportsvej i Esbjerg. Beboeren truede med at skyde betjentene.
Da betjentene vurderede, at manden var i besiddelse af et ægte våben, blev beboerne i opgangen evakueret. Da den 54-årige beboer efterfølgende rakte ud efter våbnet, råbte patruljen ham an. Da beboeren ikke reagerede på dette, affyrede patruljen et varselskud. Ingen kom til skade og den 54-årige mand blev derefter anholdt og sigtet for trusler. Beboerne kunne derefter vende tilbage til deres lejligheder, og Syd- og Sønderjyllands Politi aflægger i dag beboerne i den evakuerede ejendom et tryghedsbesøg.
Det viste sig efterfølgende, at der var tale om en hardball-pistol.
”Politiet tager alle sager med skydevåben alvorligt. Ofte kan politiet i situationen ikke vurdere, om der er tale om en hardball-pistol eller et farligt våben. Derfor tager vi de nødvendige forholdsregler af hensyn til både borgernes og betjentenes sikkerhed. Vi opfordrer derfor til stor omtanke i omgang med hardball eller attrapvåben. Det vil være meget tragisk, hvis politiet bliver tvunget til at anvende vores våben, og nogen kommer til skade – og det bagefter viser sig, at der var tale om et ufarligt våben,” siger politiinspektør Gert Bisgaard.
Da der ikke var tale om et ægte våben, bliver den 54-årige ikke fremstillet i grundlovsforhør, men han er fortsat sigtet for trusler mod politiet.
Konkursen i den norske storklub og tredobbelte Champions League-vinder, Vipers Kristiansand, i januar åbnede på en dyster baggrund muligheden for at tilføre Team Esbjergs trup nye klassespillere på både kort og langt sigt.
Klubben har således indgået flerårige aftaler med to unge, talentfulde landsholdsspillere, den 20-årige schweiziske højre fløj, Mia Emmenegger, og en anden venstrehåndsspiller til bagkæden, 22-årige Nina Koppang fra Sverige. Derudover kommer den erfarne hollandske stregspiller, Merel Freriks, på en kort aftale gældende til sæsonens afslutning.
– Vi har kigget på vores behov i både det korte og det lange perspektiv og har ageret derefter. Jeg er meget tilfreds med, at klubben havde styrken til at handle i den opståede situation, og vi får nu et bedre hold, der gør os i stand til at fastholde det høje sportslige ambitionsniveau, siger Team Esbjergs cheftræner, Tomas Axnér.
Han nævner to graviditeter og fløjspilleren Marit Røsberg Jacobsens knæproblemer som hovedårsager til, at det også på kort sigt er nødvendigt at styrke truppen i et tæt kampprogram. De tre nye spillere tiltræder inden for kort tid. I forvejen er de to hollandske landsholdsspillere, Sarah Dekker og Judith van der Helm, for nylig kommet til klubben.
De tre nye spillere:
Mia Emmenegger, 20 år, debuterede på landsholdet som 16-årig og har spillet 40 kampe og scoret 198 mål for Schweiz. Hendes mor, Caro, spillede 86 landskampe. Mia spillede sammen med storesøster AnaU19-EM i Slovenien i 2021 – med mor som assistenttræner, og lillesøster Nora har vundet guld ved U16-EM. Far Guido er søstrenes største fan. Med sin schweiziske klub, Spono Eagles, i hjembyen Notwilnåede Mia at hjemføre klubbens sjette titel. Ved siden af tophåndbold studerer hun historie. Mia har indgået en aftale til 30. juni 2028.
– Jeg fik en værdifuld erfaring og lærte så meget både personligt og håndboldmæssigt i Vipers, og så endte det med et chok. Jeg blev meget overrasket, da Team Esbjerg viste interesse for mig. Nu glæder jeg mig bare til at spille i en meget professionel klub med talentfulde spillere, der præsterer på et højt niveau. Og så er der gode mennesker i klubben. Jeg vil gøre mit bedste for, at klubben kan vinde flere titler. Jeg er venstrehåndet, hurtig – og lille, siger Mia Emmenegger.
Cheftræner Tomas Axnér:
– Mia er et kæmpetalent i Europa på højre fløj med sit tekniske niveau og sine evner som kontraspiller, og hun vil gavne os på både kort og langt sigt, også set i lyset af Marit Røsberg og Anne Tolstrups skader.
Nina Koppang, 22 år, debuterede for Sverige i 2021 og har spillet 38 landskampe og scoret 68 mål. Spillede en stærk OL-turnering i Paris, blandt andet med syv mål mod Norge, men missede EM i december på grund af en meniskskade. Inden Vipers spillede hun seks sæsoner i den svenske topklub, IK Sävehof, og har markeret sig stærkt i EHF Champions League. Ligesom halvsøsteren Stina Blackstenius, havde hun landsholdsklasse i fodbold, men måtte som 17-årigvælge fodboldspillet i Göteborg fra. Nina har indgået en aftale til 30. juni 2027.
– Jeg flyttede som 16-årig fra Vadstena, hvor jeg er vokset op, til Göteborg for at spille håndbold. Det var en svær beslutning at vælge fodbold fra, men nu er jeg fornøjet med mit valg. Jeg var glad for at være i Vipersog er trist over, at det sluttede på den måde. Jeg blev skadet efter OL, men er ved at genvinde styrken og er meget motiveret for at vinde trofæer med Team Esbjerg og vende tilbage på landsholdet. Jeg spiller håndbold for at vinde og udvikle mig, og Esbjerg er et godt sted til at opfylde de mål, siger Nina Koppang.
Cheftræner Tomas Axnér:
– Ligesom Mia er Nina et kæmpetalent med eksplosivitet og skudkraft på sin position og er tillige en god forsvarsspiller. Og så har hun x-faktor. Med sin alder har hun alle muligheder for at udvikle sig yderligere. Det vil tage nogle uger, før hun er fuldt tilbage efter sin meniskskade.
Merel Freriks, 27 år, debuterede på det hollandske landshold i 2017 og har spillet 97 landskampe og scoret 179 mål. Hun var med på VM-holdet, der vandt guld i 2019. Klubmæssigt har hun efter E&O handbal i barndomsbyen Emmen opnået erfaring på topniveau i Borussia Dortmund med et mesterskab i 2021 og siden to sæsoner i den franske storklub, Brest Bretagne. Merel har indgået en aftale til 30. juni 2025.
– Vi troede på ledelsen i Vipers i oktober, men det endte sørgeligt. I en sådan situation er det svært at finde en ny klub, men pludselig gik det hurtigt med Team Esbjerg. Jeg spillede ikke så meget i Brest på grund af en korsbåndsskade, men jeg føler, at jeg er vendt stærkt tilbage. Jeg er glad og taknemmelig for, at Team Esbjerg kunne bruge en stregspiller, og at jeg har fået mulighed for fortsat at spille på højeste niveau, siger Merel Freriks.
Cheftræner Tomas Axnér:
– Merel er en meget erfaren, international klassespiller, der er nummer et på stregen for det hollandske landshold. Siden sin skade har hun spillet en god sæson for både landsholdet og sit klubhold, og hun kan som en rigtig god tovejsspiller hjælpe os omgående.
Nu tilføres der lokale kræfter og penge i bygninger og logistik på Esbjerg Havn. E. Bank Lauridsen Holding A/S køber 10 procent af havnens ejendomsselskab. Det er helt i tråd med havnens strategi om at tilknytte mere engagement, finansiering og kompetencer med interesse i havnens videre udvikling.
Foto: Esbjerg Havn
Det familieejede investerings- og ejendomsselskab E. Bank Lauridsen Holding A/S, med base i Esbjerg, køber
10 procent af havnens ejendomsselskab. Et selskab som blev udskilt i 2024 netop med ønsket om at
tiltrække eksterne kræfter.
”Vi har haft et ønske om at involvere flere parter i aktiviteter på havnen til at understøtte vores arbejde
med infrastrukturen. Det vil øge eksternt engagement, skaffe finansiering og sætte flere kompetencer i spil,
så vi fremover kan sætte endnu flere projekter i gang,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.
Esbjerg Havn er i øjeblikket i gang med 5. etape af sin havneudvidelse. Denne udvidelse omfatter et nyt
areal på 74 hektar, der inddrages fra søterritoriet, samt et tilstødende område på 19 hektar, hvilket samlet
giver en udvidelse på 93 hektar. Projektet forventes færdiggjort ved udgangen af 2025. Samtidig bliver der
bygget flere nye lagerhaller for at imødekomme efterspørgslen.
”E. Bank Lauridsen Holding A/S bliver vores første medejer og vi er utroligt glade for, at det bliver netop
dem. De er lokale med stor aktivitet og interesse i byen, havnen og dens videre udvikling,” siger Dennis Jul
Pedersen. Beslutningen om at investere blev formelt godkendt på et byrådsmøde.
Klare perspektiver
Hos E. Bank Lauridsen Holding A/S er man ligeledes tilfredse det nye samarbejde. Virksomheden
konstaterer, at Esbjerg Havn har en nøgleposition indenfor offshore aktiviteter i Nordsøen, og de ser klare
perspektiver i den fremtidige udvikling på det område. Samtidig passer investeringen godt ind i E. Bank
Lauridsen Holdings strategiske målsætning i forhold til ejendomsinvesteringer generelt.
”Vi har et ønske om at sprede vores portefølje af investeringer i ejendomme, og vi ser et stort potentiale på
Esbjerg Havn. Samtidig er havnen drevet af visionære og ordentlige mennesker. Vi ser frem til, at vi
sammen kan understøtte den generelle udvikling på havnen, og i øvrigt bidrage med vores erfaring
indenfor ejendomsudvikling, investering og drift,” udtaler Per Bank Lauridsen på vegne af familien bag
selskabet.
For Esbjerg Havn er dette første skridt i strategien om at involvere eksterne parter i udbygningen af
havnen. Derfor ventes det, at flere investorer vil indtræde i ejerkredsen af havnens ejendomsselskab.
”Der er mange gode grunde til at vækste sammen. Det har vi planer om at flere skal deltage i,” siger Dennis Jul Pedersen.
Både når det gælder borgernes trivsel og kommunens udvikling, er kultur- og fritidslivet en stærk drivkraft i Esbjerg Kommune. En ny rapport fremhæver områdets positive betydning for fællesskab, mangfoldighed og identitet.
Foto: Esbjerg Kommune
I Esbjerg Kommune har kultur- og fritidslivet positiv betydning for både borgerne og kommunens udvikling. Det viser en ny rapport, der bl.a. bygger på en spørgeskemaundersøgelse, som 2189 borgere i Esbjerg Kommune har deltaget i på tværs af køn, alder og bopæl.
Overordnet set giver deltagerne i undersøgelsen udtryk for, at de er glade for at bo i Esbjerg Kommune. Mere end halvdelen svarer, at de enten i høj grad eller i meget høj grad synes, at Esbjerg er en god kommune for dem, og heraf peger 39 procent på kulturlivet som en af årsagerne til deres tilfredshed. Knap en tredjedel af borgerne ser i høj eller meget høj grad Esbjerg som en oplevelses- og kulturby, mens 42 procent svarer, at de i nogen grad gør det. 22 procent af deltagerne opfatter i mindre grad eller slet ikke Esbjerg som en oplevelses- og kulturby.
Samtidig peger rapporten også på, at kultur- og fritidslivet skaber værdi for kommunen, både når det gælder økonomi og beskæftigelse, så området er med til at styrke væksten.
Mange vil gerne betale mere for kultur
Konsulentfirmaet Silverlining Research står i samarbejde med Esbjerg Kommune bag rapporten ”Kultur- og fritidslivets værdi for borgere og samfundet i Esbjerg Kommune”. Undersøgelsen taler ind i Esbjerg Kommunes strategiske investering i oplevelser og kultur, som byrådet besluttede at satse på efter en omfattende og inddragende proces i 2021-2022. Det centrale mål er at skabe vækst og tiltrække flere borgere til Esbjerg Kommune, som skal være et fyrtårn for oplevelser og kultur.
Den tilgang bakker rapportens konklusioner op om, og faktisk tilkendegiver 66 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de ville være villige til at betale mere i skat for at opretholde det kultur- og fritidsliv, som de oplever i dag. Samtidig scorer kulturens betydning for mangfoldighed og identitet højt, lige som borgerne ser stor værdi i kultur- og fritidslivets fællesskaber.
Oplevelser skaber energi og glæde
Den nye rapport har netop være på dagsordenen i Kultur & Fritidsudvalget, og formanden, Jakob Lose, ser mange positive takter.
”Grundlæggende viser rapporten, at kultur- og fritidslivet skaber positiv værdi for Esbjerg Kommune og har stor betydning for mange af borgernes glæde ved at bo her. De oplevelser, vi får i kultur- og fritidslivet, skaber energi, glæde og fællesskab i vores liv og hverdag, og det tegner godt for den kurs, vi har sat for at markere Esbjerg Kommune på landkortet som et attraktivt sted at bo og leve,” siger Jakob Lose.
Efter en række justeringer er Esbjerg Kommunes telefonrobot fra mandag igen klar til at tage telefonen, når borgerne ringer.
Fra mandag 13. januar 2025 er det igen telefonrobotten, der svarer telefonen, når borgerne ringer til Esbjerg Kommune. Foto: Colourbox
Med telefonrobotten slipper borgerne for telefonkø og kan få hjælp døgnet rundt. Robotten er designet til hurtigt at finde svar på de fleste spørgsmål. Hvis robotten ikke kan hjælpe, bliver borgerne nu automatisk stillet videre til en medarbejder.
”Da vi lancerede telefonrobotten i første omgang, havde især vores ældre og borgere med særlige behov svært ved at bruge den, derfor fjernede vi den, og i samarbejde med Ældrerådet, Ældresagen og Handicaprådet har vi nu gennemgået telefonrobotten på ny og lavet en række nye tiltag og justeringer, så telefonrobotten nu kan vende tilbage og give en endnu bedre service til borgerne,” fortæller Jens Erik Morthensen, borgerservicechef i Esbjerg Kommune.
De nye muligheder
Med relanceringen får borgerne mulighed for at fravælge robotten fra starten af opkaldet og i stedet komme i kø til at tale med en medarbejder. Så hvis man ikke ønsker at tale med en robot, så kan man i kommunens normale åbningstid vælge telefonkøen. Nye justeringer sikrer også, at borgerne altid bliver viderestillet til en medarbejder, hvis robotten ikke forstår deres henvendelse.
”Vi genindsætter telefonrobotten, fordi den er med til at give borgerne en ekstra service, for den kan svare på en række spørgsmål uden man behøver vente i en lang telefonkø. Den kan også svare på spørgsmål om aftenen og natten, hjælpe med at booke tid til fx nyt pas og så hjalp den allerede første gang over 60 procent af borgerne, den fik i røret uden de behøvede tale med en medarbejder,” fortæller Jens Erik Morthensen.
Et godt samarbejde
Den tætte dialog med Handicaprådet, Ældrerådet og Ældresagen fortsætter også efter telefonrobotten igen er tilbage på pinden.
”Samarbejdet fortsætter med løbende møder og justeringer, så vi hele tiden sikrer den bedste service for vores borgere og vi glæder os til at høre borgernes oplevelser med den opdaterede løsning, ” siger Jens Erik Morthensen.
Telefonrobotten svarer igen på borgernes opkald fra mandag 13. januar 2025.
Med dannelsen af Energnist A/S tager 16 kommuner et stort skridt sammen mod en mere bæredygtig, effektiv og konkurrencedygtig affaldshåndtering til gavn for både borgere, virksomheder og miljøet.
Den nye bestyrelse for Energnist A/S Foto: Jesper Voldgaard
De 16 kommuner bag Energnist I/S, som i mange år har drevet affaldsenergianlæg, som de fleste kender som forbrændingsanlæg, i Kolding og Esbjerg, har besluttet at omstrukturere deres samarbejde i lyset af ny lovgivning, der træder i kraft 1. januar 2025. Resultatet er etableringen af Energnist A/S – et selskab, der er gearet til at imødekomme fremtidens krav og muligheder.
Fra kommunal drift til kommerciel styrke Fra 2025 skal affaldsenergianlæg drives på kommercielle vilkår, og kommunerne kan ikke længere forvente automatisk at kunne forbrænde deres eget restaffald på egne anlæg. Energnist A/S er skabt for at sikre, at både kommuner og borgere fortsat har adgang til effektiv og miljøvenlig affaldshåndtering, samtidig med at selskabet kan konkurrere på det nye marked.
“Energnist A/S er vores fælles løsning på fremtidens udfordringer inden for affaldshåndtering,” udtaler Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune og leder af den politiske styregruppen bag projektet. “Med fokus på bæredygtighed og innovation er vi overbeviste om, at Energnist bliver en vigtig drivkraft i den grønne omstilling.”
CO2-fangst og grøn innovation Energnist A/S vil drive affaldsenergisanlæggene i både Esbjerg og Kolding, hvor banebrydende bæredygtige projekter allerede er i gang. Et af de mest ambitiøse tiltag er udviklingen af en CO2-fangstløsning på anlægget i Esbjerg.
”Bæredygtighed er en hjørnesten i Energnist A/S,” siger Johannes Lundsfryd Jensen, borgmester i Middelfart Kommune, og fortsætter: “CO2-fangstprojektet er et konkret eksempel på, hvordan vi kan vende en udfordring til en kommerciel mulighed og samtidig reducere miljøpåvirkningen og bidrage til en grønnere fremtid.”
Klar til det kommercielle marked Den erfarne strategiske rådgiver Kamma Eilschou Holm bliver ny bestyrelsesformand for Energnist A/S. Hun fremhæver, at selskabet er solidt rustet til at navigere i det kommercielle marked.
“Energnist A/S er skabt med ambitionen om at levere både effektiv drift og bæredygtige løsninger. Vi er klar til at tilbyde kunderne konkurrencedygtige og miljøansvarlige alternativer til håndtering af restaffald,” siger Kamma Eilschou Holm.
Fordele for samfundet og borgerne Sammen med sin kerneopgave – affaldshåndtering med høje miljøstandarder – er Energnist A/S også forpligtet til at give tilbage til samfundet.
Med etableringen af Energnist A/S sikres en fremtidssikret platform for affaldshåndtering, der forener innovation, effektivitet og bæredygtighed.
Borgmestrene i de 16 ejerkommuner har givet håndslag på at sikre, at Energnist vil være en vigtig aktør i den grønne omstilling og selskabet konstant vil arbejde på at udvikle løsninger, der bidrager til en cirkulær og klimavenlig fremtid.
Den nye bestyrelse i Energnist A/S har konstitueret sig som følger:
Formand: Kamma Eilschou Holm, Næstformand: Ib Lauridsen, borgmester, Ikast-Brande Kommune. Den øvrige bestyrelse består af Kenneth Jørgensen, CFO i Verdo, Anne Marie Søe Nørgaard, medlem af Byrådet i Herning Kommune, Jacob Bjørnskov Nielsen, medlem af Byrådet i Middelfart Kommune, Jakob Ville, medlem af Byrådet i Kolding Kommune, Henning Ravn, medlem af Byrådet i Esbjerg. Jan Fletcher Hansen og Haije van der Weij træder ind bestyrelsen som medarbejderrepræsentanter.
1.591.100 kr. bliver i 2025 uddelt fra Esbjerg Kommunes fritidskulturelle pulje til gavn for 27 foreninger i hele kommunen. Kultur & Fritidsudvalget har fordelt næste års tilskud til en lang række projekter, som især tilgodeser børn og unge.
Den fritidskulturelle pulje uddeles fortrinsvist til børn- og ungeforeninger Foto: Esbjerg Kommune
27 foreninger i Esbjerg Kommune kan til næste år se frem til at få et økonomisk tilskud på i alt 1.591.100 kr. Pengene skal give forholdene for foreningernes medlemmer et løft i form af enten nye eller renoverede anlæg eller indkøb af nye rekvisitter til foreningernes aktiviteter. Midlerne kommer fra kommunens fritidskulturelle pulje, som Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune netop har godkendt fordelingen af for 2025.
Udvalget har givet tilskud fra den fritidskulturelle pulje til en række foreninger med aktiviteter inden for bl.a. sport og idræt, spejderliv og amatørteater. Tilskuddene går blandt andet til renovering af el og lys, fornyelse af vintersikring, renovering af en udendørs ridebane, nyt tag, en ny bålhytte, udskiftning af sikkerhedshegn og udvidelse af fitnesslokaler. Tilskud til indkøb af blandt andet bordtennisborde, musikinstrumenter, førstehjælpsdukker og sceneborde er der også blevet plads til i årets fordeling af puljemidler.
Opbakning til foreningslivet
– I Kultur & Fritidsudvalget er vi rigtigt glade for at kunne bakke op om kommunens foreningsliv med støtte fra den fritidskulturelle pulje. De mange gode aktiviteter, som foreningerne under Esbjerg Idrætsråd, Fritidskulturelt Samråd i Esbjerg Kommune og Esbjerg Amatørteater Råd tilsammen står for, fortjener al den opbakning, de kan få. Sammen kan vi skabe rammer for det gode fritidsliv for alle i vores kommune, siger formand for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune, Jakob Lose.
Fokus på børn og unge
Udvalget har i år fået 54 ansøgninger om tilskud. 36 ansøgninger falder inden for de principper for fordeling, som gælder for midlerne fra den fritidskulturelle pulje, og heraf har det været muligt at imødekomme 27.
Midlerne fra den fritidskulturelle pulje fordeles fortrinsvist til foreninger for børn og unge og til foreninger, der ikke har modtaget tilskud året før. Samtidig sikres der ved fordelingen en geografisk spredning i hele kommunen, ligesom hver forening kun kan få tilskud til én ansøgning.
Seniorbyen Sirius i Esbjerg er aktivt og hyggeligt lille samfund for ældre. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et plejehjem, når dialogen går med beboerne. Personer over 50 år har mulighed for at bosætte sig i seniorbyen. I hjertet af seniorbyen ligger atriummet, der tilbyder en bred vifte af aktiviteter og sociale arrangementer, som bringer beboerne tættere sammen og skaber en følelse af fællesskab og trivsel.
Benny på 85 elsker livet i atriummet. Hun deltager altid i de kreative onsdage, hvor der hygges, strikkes, syes eller andre kreative sysler. “Man kan også sidde og lægge puslespil, eller bare drikke en kop kaffe”, siger hun og tilføjer “det er jo rart at få snakket lidt”. Benny bor med sin mand Bent på 85 år.
Giro 413 for fulde hammer
Det er fredag, og i dag er der dømt koncerthygge med bandet No Name, som spiller Giro 413 musik for seniorerne. Kald det kærlighed og Mormors kolonihavehus flyder gennem rummet, mens de ældre rokker til musikken og nyder det. Der grines, skåles, danses og synges med, og alle er i festligt humør. Det lyder som en fantastisk måde at blive ældre på.
Seniorbyen Sirius er berømt for sine talrige aktiviteter, som er skabt for at stimulere både krop og sind.
Boligerne omkranser et stort glasoverdækket atrium-miljø med palmer, blomster og en petanque-bane.
Atriummet er det sociale åndehul med plads til alle. Vejret betyder ingenting, det overdækkede atrium er som at træde ind på et ferie resort på Mallorca – kun poolen mangler. Beboerne spiller petanque, kort, lægger puslespil eller hygger sig sammen med et glas hvidvin til fredagscaféen. Her medbringer man egne drikkevarer og hygger sammen i det fælles område.
Fakta om Seniorbyen
Seniorbyen omfatter 76 boliger, der er opdelt på to bebyggelser, placeret på hver side af et nyt plejecenter, ”Sirius Seniorbo”. Lejeboligerne er i 2 størrelser – henholdsvis ca. 70 m2 og ca. 90 m2, og er indrettet som 2- og 3-værelses lejligheder med ens grund-indretning.
Aktiviteter for enhver smag
Seniorbyen Sirius er berømt for sine talrige aktiviteter, som er skabt for at stimulere både krop og sind.
Boligerne omkranser et stort glasoverdækket atrium-miljø med palmer, blomster og en petanque-bane.
Atriummet er det sociale åndehul med plads til alle. Vejret betyder ingenting, det overdækkede atrium er som at træde ind på et ferie resort på Mallorca – kun poolen mangler. Beboerne spiller petanque, kort, lægger puslespil eller hygger sig sammen med et glas hvidvin til fredagscaféen. Her medbringer man egne drikkevarer og hygger sammen i det fælles område.
Politiet efterforsker sagen bredt – herunder ud fra en formodning om, at kriminaliteten har relation til rockergruppen Comanches MC i Esbjerg. Syd- & Sønderjyllands Politi har sigtet en 40-årig mand fra Esbjerg Kommune i en omfattende sag om bedrageri og hvidvask. Manden er i den forbindelse sigtet for…
Esbjerg Havn kan i dag meddele, at alle virksomheder med aktiviteter på havnen nu er omfattet af overenskomstdækning. Dermed er der etableret ensartede og ansvarlige rammer for løn- og arbejdsvilkår på tværs af havnens virksomheder. Tiltaget ligger i direkte forlængelse af EU’s voksende fokus på fair konkurrence, sociale standarder og bæredygtig havneudvikling som en integreret del af den grønne omstilling. “Med fuld overenskomstdækning sikrer vi, at vækst og konkurrenceevne går hånd i hånd med ordentlige arbejdsforhold. Det er afgørende – ikke kun lokalt, men også i en europæisk kontekst,” siger Jakob Lykke, formand for 3F Esbjerg. Initiativet er i tråd med centrale EU-rammer og strategier, herunder EU’s Havnetjenesteforordning (Regulation (EU) 2017/352), Europa-Parlamentets havnestrategi (2024) samt EU’s ambition om at sikre fair konkurrence på tværs af medlemsstater. Fuld overenskomstdækning er samtidig i overensstemmelse med…
Esbjerg Havn kan i dag meddele, at alle virksomheder med aktiviteter på havnen nu er omfattet af overenskomstdækning. Dermed er der etableret ensartede og ansvarlige rammer for løn- og arbejdsvilkår på tværs af havnens virksomheder. Tiltaget ligger i direkte forlængelse af EU’s voksende fokus på fair konkurrence, sociale standarder og bæredygtig havneudvikling som en integreret del af den grønne omstilling. “Med fuld overenskomstdækning sikrer vi, at vækst og konkurrenceevne går hånd i hånd med ordentlige arbejdsforhold. Det er afgørende – ikke kun lokalt, men også i en europæisk kontekst,” siger Jakob Lykke, formand for 3F Esbjerg. Initiativet er i tråd med centrale EU-rammer og strategier, herunder EU’s Havnetjenesteforordning (Regulation (EU) 2017/352), Europa-Parlamentets havnestrategi (2024) samt EU’s ambition om at sikre fair konkurrence på tværs af medlemsstater. Fuld overenskomstdækning er samtidig i overensstemmelse med…
Lars Lungi Sørensen takker af i EfB og fortsætter trænerkarrieren i Portugal. Erfarne Lars Lungi Sørensen stopper i Esbjerg fB’s akademi, idet han har takket ja til et assistenttrænerjob hos CD Mafra i Portugal. Esbjerg fB siger nu farvel til en markant skikkelse i form af Lars Lungi…
Politiet offentliggør to signalementer for at få personerne identificeret. Syd- & Sønderjyllands Politi håber på borgernes hjælp i forbindelse med efterforskningen af et knivstikkeri på Søndergårds Allé i Esbjerg søndag klokken cirka 23.00, hvor en 32-årig mand blev stukket flere gange. Vidner har set flere personer forlade stedet,…
Social- og boligministeren har godkendt forslaget fra Boligforeningen Ungdomsbo og Esbjerg Kommune om et tillæg til udviklingsplanen for Stengårdsvej. Det betyder, at 41 boliger ikke skal rives ned, og at området i stedet kan udvikles med uddannelse, erhverv og private boliger. Gårdrummet ved afdeling 8 på Stengårdsvej viser,…
Den populære festivallinje Vi Elsker, som er kendt for at fejre de største hits fra 90’erne og 00’erne, kommer ikke tilbage til Esbjerg i 2025. Da Suset tog den dato, vi ellers havde lagt os fast på, var det ligesom at få det sidste søm i ligkisten for os, siger Riffi til Yesbjerg.
Bag festivalen står den visionære Riffi Elnegaard Haddaoui, som har været med til at skabe og udvikle konceptet. Riffi er kendt for sin passion for musik og hans evne til at skabe unikke oplevelser for publikum. Med en række ikoniske hits og en fantastisk atmosfære, kunne festivalen have været en af årets største begivenheder i Esbjerg.
Unfair konkurrencevilkår
Siden juni måned har der ikke været forsøg på dialog mellem Esbjerg Kommune og Vi Elsker, som føler sig uretfærdigt behandlet.
Det kan vi ikke konkurrere med, det er simpelthen for svært. Det har været dybt uretfærdigt, vi har aldrig oplevet en lignende forskelsbehandling i de kommuner, vi har besøgt rundt omkring i Danmark og verden, og vi kan ikke konkurrere på de vilkår, når vi starter med at være 2,5 million bagud hvert år i forhold til en anden festival.
Riffi Elnegaard Haddaoui
Håber for Esbjerg at kommunalvalget kommer til at handle om kultur
Det vil være vanskeligt for festivalarrangører at overleve i kommunen, hvis konkurrencen ikke bliver mere retfærdig og imødekommende. Hvis der opstår nye politiske strømninger, skal man aldrig udelukke muligheden, påpeger Riffi over for Yesbjerg.
Der er brug for politikere, der tager hensyn til kommende festivaler.
Nu har vi mistet Vi Elsker, hvad er det næste vi mister, kan man spørge sig selv? Er vi rustet til at være en kultur og oplevelsesby, eller sparker vi os selv på skinnebenet i forsøget? Vi er tvunget til at lave en mere fair festivalkultur i Esbjerg, hvis vi fortsat vil kunne tiltrække såvel nye oplevelser som nye tilflyttere.
Tak for dansen
Vi ønsker, i skal danse videre i Odense, siger Riffi, som også planlægger busser fra Esbjerg til Odense, når festen åbner op i Kongens Have lørdag den 23. august.
Når en festival som Vi Elsker forlader byen, betyder det mere end blot en skuffelse for festivalgængerne. Foreningerne som agerer medhjælpere på festivalen mister også et godt tilskud i foreningskassen.
Der er kun tabere, når en kulturevent som Vi Elsker forlader byen.
Fotos fra Vi Elsker Esbjerg 2024 af Christina Simonia
Der er problemer med arbejdsmiljøet, og tonen i Familierådgivningen har været hård, det konkluderer arbejdsmiljørapporten fra det eksterne rådgivningsfirma Mindwork. Derfor er der allerede nu sat flere ting i værk for at forbedre arbejdsmiljøet i afdelingen.
Arbejdsmiljørapport giver godt afsæt til forbedringer i arbejdsmiljøet i Familierådgivnignen i Esbjerg Kommune.
Foto: Colourbox
I juni vedtog Social & Arbejdsmarkedsudvalget en genopretningsplan for Familierådgivningen. Med planen fulgte en undersøgelse af arbejdsmiljøet i afdelingen, som det eksterne rådgivningsfirma Mindwork har lavet for Esbjerg Kommune.
91 % af medarbejderne i Familierådgivningen har deltaget i undersøgelsen. Den høje svarprocent sætter en tyk streg under den store opbakning medarbejderne i Familierådgivningen udviser i arbejdet med at rette op på forholdene. Rapporten peger på tre højrisikoområder, der nu skal arbejdes med: Stress, vold og trusler og krænkende handlinger og mobning.
En tredjedel af medarbejderne i Familierådgivningen har nemlig følt sig stresset og været påvirket af det i løbet af den sidste uge og hele 60 % den sidste måned.
22,5 procent af alle medarbejdere har oplevet krænkende handlinger og mobning, og to tredjedele fortæller, at det stammer fra enten en kollega eller en leder.
Mens hele 40 procent af medarbejderne indenfor det sidste år har oplevet vold eller trusler i deres arbejde.
”Den interne krænkende adfærd skal stoppe med det samme. Det vil vi simpelthen ikke se,” siger konstitueret direktør i Borger & Arbejdsmarked, Pia Niemann Damtoft og fortsætter:
Sårbart arbejde
”Rapporten sætter en tyk streg under, at Familierådgivningen arbejder med familier, der er i krise og ikke altid kan få de ydelser, som de ønsker. Samarbejdet er skrøbeligt og sårbart. Derfor er det også ekstra vigtigt, at medarbejderne har et godt arbejdsmiljø, hvor vi har det godt med hinanden, så vi kan give familierne den bedste mulige behandling,” siger Pia Niemann Damtoft.
Oveni det hele viser rapporten, at medarbejderne har været under massivt pres på grund af den store mediebevågenhed de sidste måneder, hvilket også har påvirket arbejdsmiljøet negativt.
”Jeg glæder mig til, at vi kan se fremad, nu vi har fået belyst, hvor vi skal sætte ind. Der er et stort arbejde foran os, hvor vi skal have genoprettet tilliden og indarbejdet nye arbejdsgange, så alle føler sig trygge i deres arbejde i Familierådgivningen,” siger Pia Niemann Damtoft.
Arbejdet er i gang
Med genopretningsplanen fra juni er der allerede igangsat arbejde med en ny mentorordning og antallet af sager pr. sagsbehandler er sat ned. Fremover bliver der et større fokus på kompetencer og efteruddannelse af medarbejdergruppen. Ligesom der netop er slået en teamlederstilling op på handicapområdet, så medarbejderne også på dette område, har let adgang til den sparring, de har brug for.
Rapporten viser desuden, at medarbejderne finder stor mening i deres arbejde, og mange beskriver, hvordan gode kollegaer og oplevelser med et godt kollegialt fællesskab har stor betydning for både trivsel og løsning af opgaverne.
”Den del skal vi have styrket, og jeg har stor tillid til, at alle medarbejderne i Familierådgivningen er klar til at se fremad, så vi kan gøre det sammen,” siger Pia Niemann Damtoft, konstitueret direktør i Borger & Arbejdsmarked.
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage, at du er indforstået med det.