Home Tags Info

Tag: info

Episk dag for Esbjerg – energi i luften

Img 6767 1

European Energy åbner første grønne brintanlæg

European Energy åbner i dag dets første grønne brintanlæg i Måde nær Esbjerg.

European Energy åbner i dag sit dets første grønne brintanlæg i Måde, nær Esbjerg. Anlægget markerer European Energys første skridt ind i storskalaproduktion af brint ved hjælp af vedvarende energi.

Bygningen af anlægget blev færdiggjort i juni 2024, og efter en vellykket idriftsættelsesfase er anlægget nu operationelt med den første elektrolyse, der er leveret af det danske firma Stiesdal. Der er allerede planer om at udvide anlægget med to yderligere elektrolyser, hvor den næste forventes installeret i 2025. Når alle tre elektrolyser er i drift, vil anlægget have en samlet kapacitet på 12 MW og en forventet årlig produktion på 1.500 tons brint.

”Med opstarten af driften i Måde kan vi levere grøn brint til markedet. Denne præstation viser, at omstillingen af vores energisystemer ikke blot er en fjern vision—den sker lige nu. European Energy er stolte af at være i et af de førende virksomheder i verden på dette område,” sagde Knud Erik Andersen, administrerende direktør for European Energy.

Den grønne brint, der produceres på Måde-anlægget, vil blive leveret til Esbjerg Havn og en verdensledende virksomhed inden for industrielle gasser. Derudover vil overskudsvarme fra brintproduktionsprocessen blive udnyttet af DIN Forsyning, det lokale varmeforsyningsselskab i Esbjerg kommune, hvilket yderligere bidrager til afkarboniseringen af kommunen.

Centrica vil fungere som anlæggets balance- og optimeringspartner, hvilket sikrer, at energiforbrug og brintproduktion bliver effektivt styret for at maksimere produktionen og minimere omkostningerne.

Driften af anlægget vil give værdifulde indsigter i produktion og drift af grøn brint for European Energy.

”Dette anlæg er kun begyndelsen. Gennem de mange erfaringer, vi har opnået ved at designe, bygge og idriftsætte anlægget, vil vi kunne reducere omkostninger og tidsprocessen for fremtidige anlæg, samtidig med at vi forbedrer projekternes økonomi. Og dette er afgørende for at hjælpe med at dekarbonisere industrier, der er svære at elektrificere direkte,” sagde Emil Vikjær-Andresen, EVP og leder af Power-to-X hos European Energy.

European Energy er i øjeblikket i idriftsættelsesfasen af sit grønne metanol-anlæg i Kassø, som forventes at producere den første grønne metanol inden udgangen af 2024.

Foto European Energy

Ingen tilskadekomne i regnen – Se læsernes vilde billeder

0
Img 6273 1

Store mængder nedbør skabte oversvømmelse flere steder – ingen meldinger om tilskadekomne.

Motorvejen er åben igen. Andre steder giver vandet fortsat problemer, og veje er lukkede. Vær særligt opmærksom i trafikken.

De alle læsernes billeder her

Fotos fra Michael Sp Pedersen

Fredagens store mængder nedbør resulterede i oversvømmelser i specielt Esbjerg Kommune, enkelte steder i Vejen Kommune og i Varde Kommune.
Syd- og Sønderjyllands Politi har i den forbindelse arbejdet tæt sammen med Vejdirektoratet, Sydvestjysk Brandvæsen og Region Syddanmark om at løse de problemer, der opstod. Det er sket i regi af den Lokale Beredskabsstab.

Nogle bilister blev fanget i vandmasserne og måtte forlade deres køretøj i vandet. Det var blandt andet tilfældet på motorvejen samt Vestkystvejen. Enkelte af dem havde brug for hjælp til at komme derfra, hvilket vi sammen med øvrige myndigheder bistod til. Sydvestjysk Brandvæsen har fået 7 udkald til den opgave fredag i Esbjerg Kommune samt 1 udkald lørdag i Varde Kommune. Til ét udkald havde passagerer i fire biler brug for assistance til at komme derfra. 

Alle personer blev hjulpet ud af vandmasserne.

Syd- og Sønderjyllands Politi har ikke modtaget anmeldelse om tilskadekomne i forbindelse med oversvømmelserne.

Politiet er blevet kontaktet cirka 300 gange af borgerne om problemer med vandmængderne, og her drejede cirka 100 henvendelser sig om motorvejen, der var oversvømmet og derfor lukket.
I den forbindelse strandede mange bilister samt lastbiler på motorvejen. Da motorvejen var spærret af, blev trafikken vendt, så bilisterne først kunne komme derfra, og dernæst blev lastbilerne vendt, så de også kunne køre derfra. Lørdag formiddag blev de strandede biler på motorvejen fjernet, hvorefter den først åbnede i det vestgående spor og dernæst det østgående. Den var fuldt åben igen omkring klokken 10.

Fredag aften var et boligområde i det nordlige Esbjerg i fare for oversvømmelse, efter en lokal regnvandssø var løbet over på grund af den store mængde nedbør. Med vandafspærringer lykkedes det Sydvestjysk Brandvæsen at lede størstedelen af vandet udenom boligerne – også hjulpet af, at vandstanden i løbet af natten faldt.

En strækning omkring Esbjerg af Vestkystvejen er fortsat lukket på grund af vand på kørebanen. Vi arbejder på at gøre vejen farbar igen.

Syd- og Sønderjyllands Politi har sammen med øvrige myndigheder været travlt beskæftiget med at håndtere problemerne og ikke mindst sørge for skiltning og afspærring af de pågældende veje og områder for at undgå, at flere kom i problemer. Vi har, som det ser ud nu, arbejdet på i alt 45 lokationer i Esbjerg Kommune, 8 i Vejen Kommune og 5 i Varde Kommune. Vandet bevæger sig fortsat og kan dermed skabe flere problemer andre steder.

Blandt de større skader er en bro beliggende på Ålbæk Møllevej i Ålbæk kollapset, og vejen vil derfor være lukket i en længere periode.
Det samme er tilfældet på en strækning af Spangsbjerg Møllevej i Esbjerg, hvor vejen er undermineret. Det vil også kræve genetablering, før den igen er farbar.
I Esbjerg omkring krydset Kjersing Ringvej og Østre Gjesingvej, hvor vejen går under jernbanen, vil der også være spærret i længere tid, da området ligger meget lavt. Her holder en lastbil fortsat på tværs i vandmasserne.

Flere veje er derudover fortsat spærrede på grund af oversvømmelse. Vi opfordrer til at være meget opmærksomme i trafikken, følge skiltningen til alternative ruter og ikke mindst respektere de afspærringer, der er sat op.

Ribe er offentliggjort som den første værtsby for Royal Run 2025.

0
Img 6008 1

Royal Run i Ribe: Danmarks ældste by lægger gader til royal motionsfest.

Ribe er i dag blevet offentliggjort som den første værtsby til Royal Run i 2025. Det betyder, at Danmarks ældste by kan skrive endnu et kapitel i sin stolte kongelige historie. Tilmelding åbner i november.

Foto: Matthew James/Royal Run

Snør kondiskoene og sæt et kæmpestort og kongeligt kryds i kalenderen 2. pinsedag til næste år. Den 9. juni 2025 rykker Danmarks største motionsfest, Royal Run, nemlig ind i Ribe og lader den gamle kongeby være kulisse for en af etaperne af Royal Run 2025.

Royal Run er for alle, og deltagerne kan både gå og løbe de tre distancer, som er One Mile (1,609 km), 5 km og 10 km. De tre ruter rundt i Ribe ligger endnu ikke endeligt fast, men kommer selvfølgelig til at tage deltagerne med på en flot og spændende tur rundt i den smukke bys kultur, historie og charmerende miljø.

Kæmpe tilløbsstykke

Royal Run lagde sidst vejen forbi Esbjerg Kommune i 2018, hvor Esbjerg var værtsby, da motionsfesten blev afholdt for første gang i anledning af H.M. Kongens 50-års fødselsdag, og Kongen var selv i løbeskoene i Esbjerg. Nu glæder borgmester Jesper Frost Rasmussen sig til, at succesen forhåbentlig bliver gentaget, så Ribe kan skrive endnu et kapitel i sin stolte kongelige historie.

”Vi ved endnu ikke, hvem fra Kongehuset vi får fornøjelsen af til Royal Run i Ribe, men jeg kan helt sikkert love, at vi tager imod med åbne arme. Royal Run er en fantastisk folkefest, der selvfølgelig også bliver et kæmpe tilløbsstykke i Ribe, og som Bevæg dig for livet-kommune er det perfekt, at vi kan samle små og store til en uforglemmelig oplevelse, hvor vi bevæger os sammen,” siger Jesper Frost Rasmussen.

Festligt punktum for Tulipanfesten

Også i Ribe er der stor stolthed over den kommende royale begivenhed, hvor byen bliver vist frem fra sin allerbedste side.

”Vi håber selvfølgelig, at Royal Run trækker rigtig mange gæster til Ribe, og vi glæder os til at klæde byen på til kongelig fest. Deltagerne får endda chancen for at opleve Tulipanfesten, som jeg næsten ikke kan forestille mig et mere festligt punktum for end Royal Run,” siger formanden for Ribe Handelsstandsforening, Keld Vestergaard.

Byen emmer af historie

Royal Run arrangeres af Bevæg dig for livet, og bagved står DIF, DGI og Dansk Atletik i et tæt samarbejde med værtskommunerne. Hos alle er der stor glæde over, at Ribe i dag er blevet offentliggjort som den første værtsby for Royal Run 2025, mens de øvrige fire værtsbyer følger i løbet af ugen.

”Vi ser utrolig meget frem til at skulle til Ribe til næste års Royal Run. Byen emmer jo af historie, og vi er sikre på, at det bliver en fantastisk oplevelse for de mange deltagere at skulle løbe eller gå igennem Ribes smukke gader,” lyder fra Jens Otto Størup der er administrerende direktør i DGI og desuden medlem af Royal Runs styregruppe.

Der er endnu ikke åbnet for tilmelding til Royal Run 2025, og salget af startnumre forventes at gå i gang i løbet af november.

Læs mere om Royal Run i Ribe her. 

EsbjergRevyen præsenterer endnu et stjernehold

Pressemedlogo 1

Der er lagt op til en fest i Teatersalen i Musikhuset Esbjerg, når EsbjergRevyen har premiere den 30. januar 2025 med lutter erfarne, top-professionelle kunstnere på holdet. På scenen står nemlig Trine Gadeberg, Jan Svarrer, Gordon Kennedy og Kasper Le Fevre .

”Jeg er meget stolt af, at det endnu engang er muligt at præsentere et kanon godt og stærkt hold, der alle er garanter for at levere underholdning på højt niveau. Og at de samtidig også alle er særdeles gode tekstforfattere, ja så kan vi ikke ønske os mere”.

Hanne Bjørnskov, ejer af EsbjergRevyen. 

Da revyen spillede i februar i år, var det for fulde huse, med publikumsrekord på over 5.000 tilskuere. De to ekstra forestillinger, der blev sat på i år, fastholdes derfor, så der i 2025 spilles i alt 14 forestillinger i perioden fra den 30. januar til og med den 21. februar.

Holdet på årets revy

Trine Gadeberg der også skal være instruktør på EsbjergRevyen, har i mange år været en fast del af Hjørring Revyen, der er en af landets store revyer, og hendes alsidighed bringer hende rundt i hele landet, bla til mange kirkekoncerter. Til oktober tager hun på Danmarks turne med et spritnyt Pelle show, og mon ikke vi igen får Pelle at se i EsbjergRevyen. 

Jan Svarrer har været med i EsbjergRevyen siden starten i 2017, og udover tekster til EsbjergRevyen har han virkelig slået sit navn fast som tekstforfatter og fast leverandør af tekster til Cirkusrevyen og landets øvrige revyer. Men i Esbjerg har vi ham heldigvis også med på scenen. Han er også meget rundt i landet både med sit soloshow og som konferencier og foredragsholder. 

Gordon Kennedy, har før været med her i Esbjerg, og nu har han heldigvis et hul i kalenderen igen. Gordon er uddannet skuespiller, og kan bla. også skrive stand-up komiker, instruktør, manuskriptforfatter, tekstforfatter, komponist på sit CV. Han har lige været på turne med musicalen Matador, og til november kan man finde ham på Team Teatret i Herning, hvor skal han medvirke i Danmarks premieren på ”The Julekalender” som teater, hvor han har rollen som Benny.

Kasper Le Fevre er uddannet musical performer, og er derudover en særdeles alsidig scenekunstner. Han lægger bla stemme til tegnefilm, har i mange år været med i Hjørring Revyen, han var instruktør her i EsbjergRevyen i 2021,  og han er en del af  impro-comedy gruppen Specialklassen. Og så er Kasper en af landets skarpeste satiriker, og er bl.a. manden bag teksterne til Trine’sPelle figur.

Kapelmester er igen Peter Bom, og Jens Frausing er scenograf– de har begge været med siden starten, så revyen er i trygge musikalske og visuelle hænder hos dem.

Seneste nyt på Yesbjerg

Billetsalget starter 7. august – køb billet på www.esbjergrevyen.dk

Foto : Red Star

Esbjerg: Alle indbydes til streetart fernisering

Img 4669 1

Lørdag den 22. juni kl. 13 er alle velkomne, når Esbjergs seneste street art værker fejres, mens der også er mulighed for at høre en artist talk. To steder i Jyllandsgade er permanente værker kommet til, mens midlertidige kunstværker pryder sommergågaden. Foto: Esbjerg Kommune

I løbet af den seneste uge er bybilledet i Esbjerg blevet forvandlet af street art kunstnere, som på tre placeringer har været i gang med at udsmykke byen. Bag projekterne står Esbjerg Byforum, Galleri GRISK, Områdefornyelsen Bymidte Vest og Kultur & Projekt.

Op af havet er en badende dreng dukket op på gavlen ved parkeringspladsen foran Jyllandsgade 21. Den anerkendte serbiske kunstner Wuper Kec står bag motivet. Værket trækker Vadehavet ind i gadebilledet på samme måde som havet er et gennemgående tema i Kongensgade.

Overfor Jyllandsgade 14D, hvor Esbjerg Bryghus holder til, udsmykker Peter Birk fra Galleri GRISK fem felter på den hvide mur. I Kongensgades vestligste del har Ratur fra Canada, Morik fra Armenien og Ruin fra Østrig skabt imponerende værker, som udstilles i gaden i de tre måneder, forsøget med sommergågaden varer.

Ved ferniseringen lørdag den 22. juni kan man høre mere om de nye værker på en guidet tur rundt til de nye værker. Turen slutter i Kongensgade, hvor der vil være en artist talk om street art, hvor man også kan tale med kunstnerne, som har udsmykket byen. Her kan man også se, hvad det lokale streetart miljø har at byde på. To unge, lokale street art kunstnere, Daniel Zukovíc Kostíc og Niklas Nielsen, har deltaget i en masterclass, hvor de malet egne værker med de professionelle kunstnere som sparringspartnere. Disse malerier bliver også en del af udstillingen i Kongensgade.

Projekterne har nydt godt af mange velvillige hjælpere, som på forskellige vis bidrager til realiseringen:

NEM Byg, A Place to Hotel, Scandic, Cabinn, Spar 2, Malerfirmaet Petersen og Hundebøl, Hulmose stilladser, Bjørnskov & Ehmsen, Kortegaards Planteskole og Entreprenør.

Program for ferniseringen: Street art og artist talk

Mødested: P-pladsen foran Jyllandsgade 21

Kl. 13.00

Velkomst og tale om alle gavlmalerierne i Jyllandsgade og Street Art Festivalen v/ Jakob Lose, formand for Kultur & Fritidsudvalget

Information om Wuper Kec’s gavlmaleri v/Peter Birk og Per Bank fra Galleri GRISK

Esbjerg Byforum byder på mousserende vin og kransekage

Kl. 13.45  

Gåtur til malerier i Jyllandsgade over for Esbjerg Bryghus

Information om gavlmalerierne v/ Peter Birk og evt. øvrige kunstnere

Kl. 14.15   

Gåtur til mini Street Art Festivalen i sommergågaden (den vestligste del af Kongensgade)

Kl. 14.30   

Artist talk om street art og herefter dialog med kunstnerne om værkerne

Kl. 15.30  

Stemningsfuld jazzmusik 
(der kan købes mad og drikkevarer for egen regning hos Kim Anto)

Kl. 16.30      

Tak for i dag

Esbjerg Havn optaget i international havneorganisation

0
Web Pe 1

Esbjerg Havn optaget i international havneorganisation,
som underbygger havnens internationale position
IAPH er navnet på en global organisation, der repræsenterer havnemyndigheder og operatører på
verdensplan. Esbjerg Havn har netop meldt sig ind for at styrke havnens position og bidrage til fortsat
vækst og udvikling for både havnen og dens virksomheder.


Esbjerg Havn har netop meldt sig ind i International Association of Ports and Harbors (IAPH), en global
organisation, der repræsenterer havnemyndigheder og operatører på verdensplan.
Både Esbjerg Havn, havnevirksomheder og markeder har udviklet sig betydeligt mod mere global handel
over de seneste ti år og er i dag en integreret del af et globalt logistisk netværk.
Derfor er det oplagt, at Esbjerg Havn blev en del af International Association of Ports and Harbors (IAPH).
“Det er et naturligt skridt for os, og vi ser frem til at samarbejde med andre førende havne og dele vores
erfaringer. Vi mener, at vi dermed yderligere kan udbygge Esbjerg Havns position,” siger Dennis Jul
Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn.
Medlemskabet skal være med til at underbygge havnens anseelse yderligere og forventes at bidrage til
fortsat vækst og udvikling for både havnen og dens virksomheder.
Organisationen fungerer som en ikke-statslig organisation (NGO) og repræsenterer omkring 177 havne og
147 havnerelaterede virksomheder fra 84 lande.
IAPH repræsenterer havne og havnevirksomheders interesser på reguleringsniveau hos blandt andet
International Maritime Organization, World Customs Organization og International Standards Organization.
Herudover flere FN-enheder.
IAPH’s hovedaktiviteter fokuserer på tre søjler.
Klima og Energi, hvor IAPH støtter havnenes bestræbelser på at være førende inden for energiovergang.
Det drejer sig primært om dekarbonisering, emissionsreduktioner og effektivisering af dataudveksling.
Herudover arbejder IAPH med datasamarbejde, hvor organisationen fremmer samarbejde og deling af
viden om data og teknologi mellem havne.
Endelig fokuserer IAPH på risiko og modstandsdygtighed, hvor organisationen arbejder med at minimere
risici og styrke havnenes modstandsdygtighed over for udfordringer som akutte kriser og
klimaforandringer.
De tre søjler understøtter havnenes bestræbelser på at være førende inden for de tre områder.
Medlemshavnene er blandt de største og mest velansete i verden, og tæller blandt andet Esbjerg Havns
nabohavne Helsinki, Göteborg, Hamborg, Antwerpen-Zeebrugge og Rotterdam, samt toneangivende
oversøiske havne som Halifax, Los Angeles, Singapore og Mumbai.
Fordele ved medlemskab
Esbjerg Havn ser flere fordele ved at være tilknyttet IAPH. Medlemskabet giver adgang til den fremmeste
viden om den globale maritime udvikling, hvor især klima og miljø vil være et fokus for Esbjerg. Havnen får desuden direkte adgang til strategier og løsninger på pludselige forandringer i global transport i forbindelse
med kriser og pludselige forandringer i natur- og klimaforhold.
Samtidig fungerer IAPH som en platform for Esbjerg Havn til at markedsføre sig internationalt. Især inden
for den grønne omstilling og fornybar energi har Esbjerg Havn noget at byde på.
”Vi ser frem til at kunne trække på viden og erfaringer fra verdens førende havne, men vi mener også selv,
at vi har noget at byde på, så vi kommer også til at deltage med vores input til blandt andet grøn omstilling
og fornybar energi,” siger Dennis Jul Pedersen.
Esbjerg Havn forventer at deltage aktivt i debatter, arbejdsgrupper og konferencer gennem IAPH og
dermed vil IAPH også være en platform for havnen til at markedsføre Esbjerg Havn, havnevirksomhederne
på havnen og de aktiviteter, som havnen lægger rammer til.

Foto: Esbjerg Havn

    Iværksætterskole hjælper unge med egen virksomhed

    Img 3877 1

    Det er aldrig for tidligt at springe ud som iværksætter. Otte unge i alderen 13 – 18 år fra Esbjerg Ungdomsskoles iværksætterhold afslutter nu deres kursusforløb, og tre har allerede skabt deres egne virksomheder.

    Et udsnit af de seje, unge iværksættere, som sammen med en af deres mentorer og Esbjerg Kommunes erhvervsplaymaker har arbejdet hårdt på at sætte fart i mange forskellige idéer og få gjort iværksætterdrømme til virkelighed.

    Foto: SilasFilm

    Innovation og handlekraft er en del af Esbjergs DNA. Det gælder også hos de otte unge i alderen 13 – 18 år, som lige nu er i færd med at afslutte et forløb på Esbjerg Ungdomsskoles iværksætterhold. Alle bobler de af gode idéer, initiativ og ægte entreprenørånd, og tre har allerede startet deres egen virksomhed.

    Siden de unge mennesker for to måneder siden startede på iværksætterforløbet, er nye idéer blevet udtænkt, mens andre har fået hjælp og sparring til at finpudse en idé, som de allerede var godt i gang med. Alt sammen godt hjulpet på vej af oplæg fra lokale erhvervsfolk og andre iværksættere, vejledning fra mentorer, som selv er selvstændige, og af Esbjerg Kommunes erhvervsplaymaker.

    Stor succes 

    – Det har vist sig, at de unge mennesker har super meget potentiale, men har brug for at mødes, så de kan få støtte og hjælp til at få svar på de spørgsmål, som man ellers ikke lige kan finde svar på som ung iværksætter. Holdet har været så stor en succes, at vi forsætter med at udbyde det til næste år, siger Julie Skals, erhvervsplaymaker ved Esbjerg Kommune.

    De unge iværksættere er blandt andet blevet klogere på opsætning af hjemmesider, websalg, fotoredigering, udvikling af logo og produktion af markedsføringsmateriale som f.eks. t-shirts, klistermærker og plakater. Samtidig har de haft mulighed for at sparre med hinanden og sammen videreudvikle deres idéer.

    Tre nye virksomheder

    Iværksætterforløbet er foreløbigt resulteret i tre nye virksomheder:

    18-årige Silas, som elsker at lave mad, har efter måneder med at lære om kunstig intelligens og app-udvikling skabt appen MisterMealMate. Med den er det nemt at finde opskrifter baseret på de ingredienser, man allerede har derhjemme i køleskabet.

    I en alder af blot 15 år har en anden Silas fra Esbjerg skabt sin egen virksomhed, Silasfilm, som specialiserer sig i droneoptagelser. Med sit skarpe øje og sin passion for teknologi laver Silas optagelser af alt fra hoteller og kirker til sommerhuse og supermarkeder.

    Endelig har Nicklas som blot 15-årig etableret sin egen virksomhed, der specialiserer sig i fitnessshakere (GymShaker).

    Da han selv trænede i fitnesscenter, oplevede han et stort problem med de traditionelle shakere, som ofte efterlod klumper i shaken. Det inspirerede ham til at udvikle en innovativ løsning, der gør shakes klumpfri på under 15 sekunder.

    Mød de unge iværksættere

    Pressen er velkommen, når iværksætterholdet samles for foreløbigt sidste gang til et oplæg om revision og et Løvens Hule-pitch torsdag den 30. maj 2024 kl. 16.00 – 19.00 hos UngEsbjerg, Grønlandsparken 300, 6715 Esbjerg N.

    22-årig mand anholdt for forsøg på manddrab

    0
    Unavngivet 2 1

    Endnu en mand anholdt i forbindelse med knivstikkeri i Esbjerg fredag aften. Politi søger vidne med gul jakke, kasket og solbriller ​

    Syd- og Sønderjyllands Politi anholdt tirsdag over middag endnu en mand i forbindelse med fredagens knivstikkeri i Esbjerg. Den anholdte er en 22-årig mand fra Esbjerg Kommune.

    Syd- og Sønderjyllands Politi fik klokken 20.28 fredag aften en anmeldelse om et knivstikkeri, hvor en 27-årig lokal mand var blevet stukket med kniv i Frodesgade i centrum af Esbjerg og blev indlagt i kritisk tilstand. Den 27-årige mand er nu uden for livsfare.

    Politiet indledte straks fredag aften en omfattende efterforskning, der førte til anholdelse af ni personer, der alle er fra Esbjerg Kommune. To af mændene blev lørdag varetægtsfængslet i fire uger ved Retten i Esbjerg sigtet for forsøg på manddrab. De øvrige anholdte blev løsladt efter endt afhøring, men er fortsat sigtet for forsøg på manddrab.

    Den 22-årige, der blev anholdt tirsdag, er blevet sigtet for forsøg på manddrab og fremstilles i grundlovsforhør onsdag klokken 10.30 ved Retten i Esbjerg.

    Politiet beder fortsat om, at man tjekker videoovervågning fra området i tidsrummet mellem klokken 20.15 og 20.45 fredag aften, ligesom politiet fortsat gerne hører fra vidner til overfaldet, der fandt sted omkring Frodegade nummer 150. Politiet er især interesseret i at få kontakt med en mand, der cyklede forbi gerningstedet på gerningstidspunktet iført en gul jakke, kasket og solbriller. Politiet kan kontaktes på telefon 1-1-4.

    Politiet fortsætter efterforskningen og har i øjeblikket ikke yderligere oplysninger i sagen.

    Musikhuset puster nyt liv i Tobakken fra 1. august 2024

    Img 3829 1

    Byrådet har netop godkendt aftalen mellem Esbjerg Kommune og Musikhuset Esbjerg om den fremtidige drift af spillestedet Tobakken. Dermed er Musikhuset klar til at slå dørene op til spillestedet fra 1. august 2024.

    Musikhuset overtager driften af Tobakken og åbner dørene igen 1. august 2024. Det glæder fra venstre Musikhuset Esbjergs direktør Torben Seldrup, Jakob Lose, formand for Kultur & Fritid i Esbjerg Kommune, Johnny Søtrup, bestyrelsesformand for Musikhuset Esbjerg og Jesper Frost Rasmussen, borgmester.

    Foto: Esbjerg Kommune

    Så kan Esbjergs musikelskere godt begynde at støve øregange godt af igen, for nu kommer nyheden, som alle har ventet på med længsel: Tobakken genopstår.

    Byrådet har netop godkendt den endelige driftsaftale med Musikhuset Esbjerg, som betyder, at Musikhuset fremover skal drive det rytmiske spillested Tobakken. Der er både en driftsaftale og en erhvervslejekontrakt på markedsvilkår, hvilket sikrer, at det kommunale tilskud alene bliver brugt til kulturaktiviteter, og Musikhuset har mulighed for at lave kommercielle arrangementer på Tobakken.

    ”Vi er ovenud tilfredse med, at byrådet i dag har givet mandat til Musikhuset Esbjerg om at overtage driften af Esbjergs vigtige rytmiske spillested. I en kultur- og oplevelsesby skal vi selvfølgelig have flere musikscener, og jeg er rigtig glad for, at Tobakken nu genopstår,” siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

    Også i Musikhuset Esbjerg er optimismen stor.

    ”Det er en enig bestyrelse, der har besluttet, at Musikhuset skal påtage sig den store og vigtige opgave, det er at drive Tobakken. Vi er overbevist om, at vi er de rette til at løfte opgaven, og vi vil gøre vores ypperste for at sikre, at sydvestjyderne får et fantastisk rytmisk spillested” siger Johnny Søtrup, bestyrelsesformand i Musikhuset Esbjerg.

    Glæd dig til et alsidigt program

    Kunstnerisk skal Musikhuset Esbjerg på det nye spillested sikre et alsidigt program med rytmiske koncerter og arrangementer, der tilgodeser både det brede publikum og de mere smalle genrer med fokus på det yngre publikum.

    ”Vi vil skabe et spillested, hvor de gode ting fra det gamle Tobakken bliver bevaret, men hvor der også kommer til at ske en masse spændende, nye ting. Vi vil have fokus både på de store, populære navne, på vækstlaget og på det lokale musikmiljø. Allerede fra i dag går vi i gang med at søge efter en booker, der skal ansættes hurtigst muligt og sætte den kunstneriske kurs for Tobakken, siger Torben Seldrup, direktør i Musikhuset Esbjerg.

    Tobakken genåbner fra 1. august, og Musikhuset vil sikre liv og koncerter i bygningen resten af året, dog kan det ikke undgås det vil tage lidt tid, før Tobakken er fuldt oppe i gear igen. Resten af 2024 skal bruges til at slå tonen an med et mindre antal arrangementer og først fra næste år vil det være muligt at skrue op for bookningerne, så kommunens musikelskere fra anden halvdel af 2025 kan gå til koncert på et fuldt kørende spillested.

    ”Jeg er så glad for, at vi er landet på den her gode løsning for at genåbne Tobakken. Musikhuset er en stabil og driftssikker operatør, og efter den her lange proces, så er der ingen tvivl om, at det er lige det vi musikelskere har brug for, så vi kan få Tobakken op i fuld gear igen, siger Jakob Lose, formand for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune.

    FAKTA

    Aftalen om Tobakken

    Aftalen om tilskud til Tobakken gælder i første omgang for tre år, hvor kommunen årligt bidrager med 5,9 millioner kroner. Aftalen indeholder blandt andet:

    • 40 gratisdage, hvor byens unge og lokale musikforeninger kan bruge Tobakkens faciliteter og medarbejdere gratis til at holde bl.a. koncerter, som er tilgængelige for alle. Værdi for musikforeningerne: 1,5 millioner kroner.
    • Musikhuset Esbjerg/Tobakken etablerer et rådgivende forum med repræsentanter fra musikforeninger i Esbjerg Kommune. Der udpeges minimum 5 repræsentanter, og i dette forum kan der stilles forslag til programlægningen på Tobakken og i den forbindelse sættes fokus på udviklingen af koncerter og arrangementer, hvor de unge og vækstlaget bliver inddraget.
    • Musikhuset/Tobakken skal hvert år aflevere et revisorgodkendt internt regnskab til Esbjerg Kommune, hvor der krone for krone bliver redegjort for, hvordan det kommunale tilskud er brugt, så vi sikrer lovligheden i forhold til Kommunalfuldmagten.
    • Musikhuset skal skabe aktiviteter og arrangementer i den store sal, lille sal og på caféscenen på Tobakken.

    To mænd fremstilles i grundlovsforhør efter knivstikkeri

    0
    Unavngivet 2 1

    Politiets mobile politistation tager mod borgere i dag efter 27-årig mand stukket med kniv i Esbjerg fredag aften

    To mænd fremstilles i dag i grundlovsforhør sigtet for forsøg på manddrab efter knivstikkeri i Esbjerg fredag aften. Syd- og Sønderjyllands Politi har hele natten haft en omfattende efterforskning og gennemført en tryghedsskabende indsats i Esbjergs centrum, hvor politiet var massivt til stede, blandt andet med flere tryghedsskabende patruljer. Både efterforskning og den tryghedsskabende indsats fortsætter i dag.

    Syd- og Sønderjyllands Politi fik klokken 20.28 fredag aften en anmeldelse om et knivstikkeri. En 27-årig lokal mand var blevet stukket med kniv i Frodesgade i centrum af Esbjerg og blev indlagt i kritisk tilstand. Politiet indledte straks en omfattende efterforskning, der førte til anholdelse af ni personer, der alle er fra Esbjerg KommuneTo af mændene fremstilles i dag klokken 17 i grundlovsforhør ved Retten i Esbjerg sigtet for forsøg på manddrab. Der er tale om to mænd på  20 og 23 år. De øvrige anholdte løslades efter endt afhøring, men er fortsat sigtet for forsøg på manddrab.

    Politiet vil fortsat gerne høre fra vidner til overfaldet, der fandt sted omkring Frodegade nummer 150, ligesom politiet beder om, at man tjekker videoovervågning fra området i tidsrummet mellem klokken 20.15 og 20.45. Har man set overfaldet, er i besiddelse af relevant videoovervågning eller har oplysninger i sagen, kan man ringe til politiet på telefon 1-1-4.

    Den mobile politistation er på Strandby Plads mellem klokken 11 og 15 i dag og politiet opfordrer borgerne til at henvende sig, hvis man føler sig utryg eller gerne vil i dialog med politiet.

    Politiet fortsætter efterforskningen og har i øjeblikket ikke yderligere oplysninger i sagen.