Tirsdag d 8 januar blev politiets nye landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) indviet. Det nye center styrker politiet i kampen mod kriminelle på nettet, og gør det lettere for borgere og virksomheder at anmelde sager.
Foto: Thomas Tolstrup
It-relateret økonomisk kriminalitet vokser hastigt og misbrug af betalingskort, phishing og online svindel, når der handles, rammer stadig flere danskere, efterhånden som hverdagen bliver mere digital.
For at styrke indsatsen har politiet oprettet et landsdækkende center for indledende efterforskning og forebyggelse af sager vedrørende it-relateret økonomisk kriminalitet. Centret blev indviet med deltagelse af bl.a. justitsminister Søren Pape Poulsen og rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.
“Med etableringen af LCIK tager vi endnu et skridt for at sikre os, at borgerne kan føle sig trygge – også når de færdes online. Vores nye center vil både sikre en bedre håndtering af de sager, hvor en borger eller virksomhed har været udsat for økonomisk it-kriminalitet og styrke den forebyggende indsats. Så vi er bedre rustet i kampen mod bedrageri på nettet,” fortæller rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.
Nationalt center styrker politikredsenes arbejde
Centret forankres i Københavns Politi, men kommer til at understøtte alle 12 politikredse i den indledende efterforskning.
“It-relateret økonomisk kriminalitet udfordrer os i de enkelte kredse,
fordi mængden af sager stiger voldsomt og ofte kræver specialiserede
medarbejdere. En national løsning sikrer, at de sager, vi modtager i
kredsen, allerede er kvalificeret af en, der har specialviden på netop
det sagsområde. På den måde kan vi hurtigere komme i gang med
efterforskningen her i kredsen,” siger Jørgen Abrahamsen, politidirektør
i Sydøstjyllands politi.
Over 450 sager den første uge
Allerede den første uge modtog LCIK 465 sager, og en væsentlig rolle
for LCIK bliver at skabe overblik over de mange sager, der måske
enkeltvis kan være mindre sager, men som tilsammen kan være en del af
noget større:
“Vi kommer til at tage os af de indledende skridt, fordi der netop her
ligger et stort potentiale i forhold til at se mønstre og koble sager
til hinanden på tværs af kredsgrænser,” fortæller Trine Møller,
centerchef i LCIK.
“Vi har senest set et eksempel på 49 borgere, som alle havde handlet på
samme danske webshop uden at modtage de bestilte varer. Vi sammenkædede
sagerne og fik hurtigt skabt et overblik. Fordi borgerne var fra ni
forskellige politikredse, kunne det – før oprettelsen af LCIK – ellers
have taget længere tid, før sagerne blev koblet sammen, og der kunne
gribes ind over for gerningsmanden.”
Bedre betjening af borgere og virksomheder
Borgere, virksomheder og foreninger skal anmelde sager om it-relateret økonomisk kriminalitet via en digital selvbetjeningsløsning på det nye politi.dk. Et helt centralt element i udformningen af selvbetjeningsløsningen har da også netop været en brugerorienteret borger- og virksomhedsbetjening:
“Ved at etablere et landsdækkende center, der understøttes af den nye digitale selvbetjeningsløsning, sikrer vi en professionel borger- og virksomhedsbetjening og en mere effektiv straffesagsbehandling på tværs af landets politikredse. Samtidig bliver det simpelthen lettere for borgerere at anmelde denne her form for sager via politi.dk frem for at skulle ringe eller møde personligt op,” siger Trine Møller.
Hvilke sager håndterer LCIK?
LCIK varetager indledende efterforskning og forebyggelse inden for syv sagskategorier: Samhandel, misbrug af betalingskort, kontaktbedrageri mod borgere, kontaktbedrageri mod virksomheder/foreninger, misbrug af adgang til netbank/betalingstjenester, ransonware og bedrageri samt financielle institutioner og kreditgivere.