Hun fik sin autorisation som sygeplejerske i 1993. Dermed har UC SYDs nye studieleder på sygeplejerskeuddannelsen i Esbjerg, Rikke Lise Steffensen, været uddannet sygeplejerske i mere end halvdelen af sit 50-årige liv.
Foto: UC Syd
Hun kunne lige så godt være blevet teolog eller arkæolog, det var nemlig også nogle af overvejelserne, da valget om, hvad livet arbejdsmæssigt skulle indeholde for Rikke Lise Steffensen, blev taget. Men det blev sygeplejerskeuddannelsen i Esbjerg valget faldt på. Og hvis du ser undrende på hende, fordi der umiddelbart er et stykke vej mellem teolog og sygeplejerske, så fortæller hun ret hurtigt, at det selvfølgelig handlede om studiernes indhold og efterfølgende muligheder for en spændende karriere. Men det der betød mindst lige så meget for den unge kvindes studievalg, var, at der var mulighed for at kunne rejse med sit fag.
Og rejse kom hun til. Særligt en rejse i Sydamerika fra Rio de Janeiro til Mexico, gjorde sit indtryk.
- Sådan en rejse sætter livet i perspektiv. At komme igennem El Salvador, hvor kriminaliteten er stor og et spørgsmål om liv eller død, gjorde indtryk. Jo jo, vi har da problemer her i Danmark, men det er slet ikke på niveau med, hvad jeg oplevede der, siger Rikke Lise Steffensen, der er født og opvokset i Varde, hvor hun også bor med sin mand og to børn.
Underviser af lyst
Den nyudnævnte studieleder er ikke ukendt med den Vestjyske sygeplejerskeuddannelse, som arbejdsplads. Hun har været ansat som underviser siden år 2000. Det startede med et vikariat, som udviklede sig til en fast stilling, og pludselig var der gået 20 år, som hun siger med et stort smil.- Jeg har altid ønsket mig at undervise og jeg har altid været glad for at undervise, så da muligheden for at undervise i det fag, hvor jeg selv er uddannet bød sig, så sprang jeg til, siger Rikke Lise Steffensen.
Det giver muligheder
På spørgsmålet om hvorfor hun har valgt at stå i spidsen for UC SYDs sygeplejerskeuddannelse i Esbjerg fortæller hun, at det giver nogle muligheder at være leder.- Jeg har visioner for uddannelsen. Det gælder f.eks. de faglige fællesskaber. Jeg synes, det er vigtigt, at der bliver skabt rum til disse – på alle leder, fordi det helt grundlæggende er med til at skabe professionsidentiteter, muligheder og handlerum for de studerende og elever, hvilket er betydningsfuldt for patienter og borgere, som har brug for behandling og omsorg siger Rikke.
Og hun fortsætter: vi er er afhængige af vores dygtige undervisere, kliniske vejledere og andre samarbejdspartnere, som er medskabere af faglige fællesskaber.
Hun påpeger i samme åndedrag, at det betyder, at de sygeplejersker og ambulancebehandlerelever der sendes ud fra uddannelsen i Esbjerg, er blandt de fagligt dygtigste, når de uddannes i vide faglige fællesskaber.