Esbjerg Kommune har bedt konsulentfirmaet ICP, Institut for Center-Planlægning, om at gennemføre en analyse af detailhandelen i hele kommunen. Derfor kan over 550 forretningsdrivende se frem til et besøg af repræsentanter fra ICP.
I begyndelsen af november begynder ICP arbejdet med en analyse af butikslivet i Esbjerg Kommune. Første skridt bliver et besøg hos alle kommunens forretningsdrivende, hvilket tæller over 550 butikker. Besøget har til formål at få overblik over blandt andet omsætningstal og butiksareal. I anonymiseret form danner tallene grundlag for den omfattende detailhandelsanalyse, som skal være med til at udstikke retningen for udviklingen af butikslivet i hele Esbjerg Kommune.
Opbakning til undersøgelsen
Handelsstandsforeningerne i flere af byerne støtter initiativet og opfordrer deres medlemmer til at bakke op om undersøgelsen, som i den færdige form også vil indeholde anbefalinger til, hvordan fx city- og handelsstandsforeningerne og de enkelte butikker bedst kan fastholde de nuværende kunder og hvordan de kan tiltrække nye.
”Detailhandlen presses helt generelt både af e-handel og senest COVID-19. Grundlaget for at drive en forretning ændrer sig, og det påvirker selvfølgelig også, hvordan vi fra Esbjerg Kommunes side kan støtte op om et levende handelsliv, som gavner kunder og de forretningsdrivende. Billedet ser også anderledes ud fra sted til sted, og netop forskelligheden skal undersøgelsen belyse. I sidste ende skal vi stå med et værktøj, som skal hjælpe med at træffe de rigtige beslutninger i forhold til, hvordan vi sammen kan understøtte en meningsfuld udvikling af detailhandlen”, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.
Butikkerne som en del af livet i byerne
Mens den kommende detailhandelsanalyse kommer med et bud på udviklingsmulighederne, så tænkes resultaterne også ind i andre planmæssige sammenhænge. Sideløbende med detailhandelsanalysen, vil bylivet nemlig blive undersøgt. Analysen af bylivet vil have et bredere perspektiv, men stadig være tæt koblet til detailhandlen. Bylivet kan dække over alt fra kulturtilbud til fællesskaber i byen og de fysiske byrum med plads til at samles og leve.
”Analysens konklusioner skal også kobles på et større udviklingsperspektiv, som handler om bylivet i kommunen. Resultaterne kommer til at indgå i arbejdet med at skabe attraktive bykerner, som emmer af liv. Et attraktivt handelsliv spiller unægteligt en vigtig rolle i det samlede billede, når vi vurderer på oplevelsen af en by”, siger Karen Sandrini, formand for Plan & Miljøudvalget.
Baggrund
Arbejdet med både detailhandel og byliv er forankret i grupper med repræsentanter fra detailhandlen, restaurationsbranchen, ejendomsmæglerbranchen, Designskolen Kolding, Business Esbjerg og Esbjerg Kommune.
ICP, Institut for Center-Planlægning, er et konsulentfirma, der rådgiver alle detailhandelens parter – herunder stat og kommuner – i forbindelse med detailhandelsspørgsmål.
[metaslider id=”8562″]