En tur på havnen skal igen være en attraktion

0
652
Esbjerg Havn fotograferet i juni 2021 (Foto: Christer Holte/Esbjerg Havn).


Esbjerg Havn, to store fonde og Pedersen Gruppen går sammen om at skabe mere liv og miljø på Dokken. I fremtiden skal der være meget mere at komme efter for enden af Landgangen.
En investering på omkring tyve millioner kroner skal styrke den forbindelse mellem Esbjerg by og Esbjerg Havn, som i mange år har været et stærkt lokalt ønske. Der skal være meget mere at komme efter for enden af Landgangen, og nu har Esbjerg Havn både en plan og penge til at gennemføre et projekt, der skal gøre Dokhavnen til et populært udflugtsmål igen.
Flydende promenadebroer i vandet, udsigtsplatforme, en lille park med stier og pladser, der kan bruges til både sport, koncerter, markeder og mange andre sociale og kulturelle aktiviteter, er bare nogle af de elementer, der indgår i det nye projekt.

Foto: Esbjerg Havn


Detailplanlægningen er i gang, og Esbjerg Havns direktør, Dennis Jul Pedersen, regner med, at dele af projektet kan sendes i udbud til efteråret. Går det udbud tilfredsstillende, kan anlægsarbejdet begynde allerede i foråret 2023. I første omgang handler det om en promenadebro og fortøjningspladser til sejlskibe. Og ikke mindst om at skabe en naturlig og smuk forbindelse fra havnen via Landgangen, til Byparken og bymidten.

  • Esbjerg Havn er under forandring, og vi kan se, det er muligt at give plads til mere færdsel og folkelighed på især Dokken-området og de nærliggende kajer uden at komme i vejen for den havnedrift, der stadig foregår, men ikke længere fylder så meget lige der. Derfor vil vi i gang med en forandring af Dokken-området, der skal give en tur på havnen meget mere indhold og mening for både byens borgere og gæster, siger Dennis Jul Pedersen.
    Ambitionen er at genoplive miljøet på Esbjerg Havn ved at tage udgangspunkt i havnens og Dokkens særlige historie og kultur. Esbjerg skal have genskabt sin forbindelse mellem byen og havnen.
  • Vi skal have liv og miljø på kajen og på vandet. Det skal ske i respekt for eksempelvis de kranruter, der skal tages hensyn til, men at se kranerne i arbejde kan også blive en del af oplevelsen i fremtiden, siger Dennis Jul Pedersen. Fonde bakker op
    Esbjerg Havn har to fonde med bag ideen. Det er Johan Hoffmann Fonden og Lauritzen Fonden, som på lige fod har givet tilsagn om væsentlig økonomisk støtte til det endelige projekt.
    Johan Hoffman Fondens direktør Erik Haldan forklarer, at begge fonde og familier har stor veneration for Esbjerg Havn. Den skyldes, at Johan Hoffmanns oldefar, Johan Heinrich Hoffmann, stod i spidsen for arbejdet med at bygge den første mole på Esbjerg Havn i 1867, mens rederiet J. Lauritzen historisk også er tæt forbundet med Esbjerg og Esbjerg Havn, hvorfor Lauritzen Fonden gerne kigger Esbjergs vej med støtte til positiv udvikling – ikke mindst i Østerbyen.
    1. Det er et fint projekt, vi gerne vil hjælpe Esbjerg Havn med at realisere. Vi tror, det er muligt at gøre noget ved Dokken-området, så en tur på havnen får sin særlige betydning tilbage. Turen på havnen var engang et kulturfænomen, som bandt by og havn sammen. Det kan turen blive igen, så den gode ide støtter vi med glæde. Lykkes planen for Esbjerg Havn, vil det give hele byen et løft, siger Erik Haldan.
      Baggrund
      Det er fem designstuderende fra Aalborg Universitet, der har leveret det omfattende oplæg, som Esbjerg Havn lige nu arbejder med. Esbjerg Havn, Pedersen Gruppen og de fem studerende har siden 2020 arbejdet sammen om at skabe den forandring og åbning på Dokhavnen, der er målet. Bjarne Pedersen hilser ideen om at skabe mere liv og få flere mennesker ned på havnen velkommen. Han lægger gerne noget af den jord til, som han har lejet på Dokken i flere generationer frem.

      Under Tall Ships Races 2022 vil gæster på havneområdet omkring Dokken kunne se denne 2×6 meter visualisering af projektet, som indeholder broer, promenadekaj og fortøjningskajer.

Leave a Reply