Sagen vedrørte misbrug af i alt 13 ældre borgeres dankort i foråret 2023.
To 18-årige mænd fra henholdsvis Esbjerg og Haderslev kommune blev onsdag ved en domsmandsret ved Retten i Sønderborg idømt henholdsvis et års fængsel og seks måneders fængsel i et større sagskompleks om hæleri og databedrageri af særligt grov beskaffenhed.
Sagen vedrørte misbrug af i alt 13 ældre borgeres dankort i foråret 2023.
Den 18-årige, der blev idømt et års fængsel, havde begået databedrageri for cirka 300.000 kroner, mens den anden dømte havde begået databedrageri for cirka 110.000 kroner.
Overbeviste borgerne
Inden misbrugene var borgerne blevet ringet op af en person, der udgav sig for at være fra banken eller fra kortudbyderen Nets. Vedkommende overbeviste borgerne om, at deres konto var ved at blive hacket, men at de kunne stoppe misbruget, hvis de udleverede deres dankort og pinkode til en medarbejder, der ville komme forbi kort efter.
De to mænd erkendte delvist. Den ene 18-årige modtog dommen, mens den anden udbad sig betænkningstid med hensyn til anke.
Tilfredse med dommen
De to mænd blev dømt i henhold til anklageskriftet og anklagemyndighedens strafpåstand.
– Vi er tilfredse med dommen. De to unge mænd har groft spillet på, at ældre borgere har tillid til personer, der udgiver sig for at være fra pengeinstitutter og myndigheder, og har fulgt deres anvisninger, siger advokaturchef Jannie Dahl Nøhr fra anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands Politi.
Faktaboks: Gode råd i forhold til at undgå at blive udsat for telefonsvindel
- Husk, at banken eller politiet aldrig vil ringe til dig og bede dig om udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
- Politiet eller banken kommer heller aldrig forbi dit hjem for at hente et dankort eller din kode.
- Stol ikke på telefonnumre og e-mailadresser. Gerningsmanden kan få telefonnumre og e-mailadresser til at se ud som om, at de kommer fra myndigheder, pengeinstitutter osv. Få navnet på den person, der ringer. Og søg selv fx bankens telefonnummer frem på internettet og ring og spørg efter personen.
- Ring til banken, politiet (på 1-1-4) eller en nærtstående og få hjælp, hvis du bliver kontaktet og er i tvivl om, hvad du skal gøre.
- Kontakt omgående din bank og få spærret dit kort, hvis nogen kan have fået fat i dine bank- eller MitID-koder. Og anmeld også sagen til politiet på 1-1-4.