Tip Esbjerg Kommune om vandløb

0
845

Uanset om det drejer sig om et væltet træ i et offentligt vandløb eller spørgsmål om grødeskæring, så kan alle borgere nu tippe Esbjerg Kommune via appen TIP TAK.

Foto: Esbjerg kommune

Kontaktfoto

Efter at have været i luften i knapt et år bliver TIP TAK appen opgraderet til også at kunne håndtere tip vedrørende vandløb. Det har især været et ønske fra lodsejere, som ejer jord tæt på vandløb.

“Dette tiltag er endnu et godt eksempel på den gode dialog mellem landbruget og Esbjerg Kommune. Mange landmænd har prøvet at ringe til kommunen for at prøve at forklare præcist hvor, et givent problem er, men det kan være en svær opgave. Det problem kan appen være med til at afhjælpe”, siger Niels Laursen, formand for Sydvestjysk Landboforening.

Fordelen ved appen er muligheden for via billeder og med en præcis angivelse på et kort at vise, hvor der er noget, der skal håndteres.

“Man vil kunne indberette træer, der er væltet ned i vandløbet, defekte røroverkørsler, mistanke om at bunden ligger for højt eller spørgsmål til grødeskæring. I byerne ser vi desværre tit at cykler, indkøbsvogne o.a. finder vej til vandløbene, og sådan nogle indberetninger kan vi sikkert også fremover forvente at få via TIP TAK”, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen.

Der tages hurtigt stilling til alle de henvendelser, der kommer ind via appen. Henvendelserne vurderes og prioriteres i forhold til den samlede drift og vedligehold.

“Ligesom man kender det fra de andre kategorier i appen, så skal man stadig bruge andre kanaler, hvis det drejer sig om noget akut. For medarbejderne skal TIP TAK gerne gøre det nemmere at håndtere henvendelser, fordi der nu ikke er tvivl om hvor i vandløbet, at der er et problem”, siger Søren Heide Lambertsen.

Fakta om TIP TAK

2920 brugere har appen tilgængelig på deres telefoner.

Ønsker man at bruge TIP TAK også til vandløb, er det vigtigt, at man geninstallerer appen.

I appens levetid er der kommet 2700 henvendelser via appen, og 85% af disse er allerede afsluttet. 10% er igangsat, mens 4% afventer.

Når tippet er sendt til Esbjerg Kommune modtages en besked retur med et link, så borgeren kan følge behandlingen af tippet.
 

Leave a Reply