Med få hegnspæle er folkeskolens frihed på plads

0
285
Både fra Christiansborg og Esbjerg Byråd har ganske få hegnspæle sat den overordnede retning for den frie folkeskole i Esbjerg Kommune. Det store projekt rykker godt fremad, og snart er det tid til at få alle de gode kræfter rundt om folkeskolen på banen.

Skridt for skridt er Esbjerg Kommune godt på vej ind i den frihed, som statsministeren i efteråret sendte af sted mod den lokale folkeskole. I de næste tre skoleår sætter velfærdsaftalen kommunens ni skoler med 26 afdelinger stort set fri fra både statslige og kommunale regler, og som den helt afgørende præmis for projektet er friheden nu på plads.

Fra Folketinget er der sat få hegnspæle op, og de handler blandt andet om, at det skal være gratis at gå i skole, lige som eleverne skal slutte skoletiden af med en afgangsprøve. Skolerne skal leve op til det, der normalt bliver krævet fagligt i folkeskolen, og der skal være støtte til elever, som har brug for en ekstra hånd.

Aftale mellem skole og byråd

I Esbjerg Kommune har byrådet netop kridtet banen op lokalt, og alle politikker, strategier og retningslinjer på skoleområdet har været oppe at vende. Også her står kun få hegnspæle tilbage, og de markerer en fælles linje og ambition om at sikre læring og trivsel for alle børn og unge. Kernen bliver en samarbejdsaftale mellem hver skole og byrådet.  

”Skolernes frihed skal selvfølgelig være reel, så de i praksis hver især kan gå den vej, der skaber udvikling og løfter skolen lokalt. Derfor har vi politisk fokuseret på værdierne og de store linjer, så der også er en fælles retning. Hele vejen rundt er der god energi i processen, der skrider flot fremad mod det nye skoleår. Som et af de næste skridt inddrager vi de gode kræfter rundt om folkeskolen, fordi vi ved, at de også kan og vil styrke det her ambitiøse projekt. Det bliver på et webinar den 7. april”, siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

Frihed åbner nye døre

Børn & Familieudvalget ser frem til at lade friheden åbne nye døre på skolerne.

”Skolerne får stort rum til at handle selv, og de har også retten til at udfordre både de lokale og nationale hegnspæle, hvis de ikke giver mening hos dem. Den åbenhed ligger i friheden, og der skal være plads til at eksperimentere, tænke vildt og stort, lave fejl og lykkes. Meningen er, at alle bliver klogere undervejs i de tre år, og så vil projektet forandre og udvikle sig med den viden og de erfaringer, skolerne samler op. Sådan går vi vejen mod fremtidens folkeskole”, siger udvalgsformand Diana Mose Olsen.

Sammenhæng mellem skole og fritid

Kultur & Fritidsudvalget har særligt øje for den tid, der ligger uden for den normale skolegang.

”For os er helheden vigtig, så skolerne tænker friheden på tværs af skoledag og fritidstilbud og får skabt nogle spændende sammenhænge og naturlige overgange for børnene, hvor skole og fritid i højere grad tager del i hinanden. Derfor skal der også fortsat være et førskoletilbud, så børnene får et godt og trygt skifte fra børnehave til skole. Samtidig er det en hegnspæl, at skolerne trækker en linje til kulturlivet og giver eleverne den læring og dannelse, der ligger i det”, siger udvalgsformand May-Britt Andrea Andersen.

Leave a Reply