Esbjergs nye masterplan og brandstrategi sprudler af nye idéer

0
461

Et energi science center, en havfestival, et opvarmet havnebad, et fiske- og madmarked på havnen, kunstner residences på havnen og en restaurant og udsigtstårn i toppen af skorstenen. Det er bare nogle af idéerne fra den nye masterplan og brandstrategi for Esbjerg by, som byrådet netop har haft på dagsordenen.

Foto: Esbjerg Kommune

Med inspiration fra de mange hundrede esbjergensere, der har deltaget i processen med at finde ind til kernen af Esbjergs nye fremtid som kultur- og oplevelsesby, har brandingekspert, Nikolaj Stagis, der har stået for Esbjergs udviklingsproces, netop overleveret en masterplan og brandstrategi for Esbjerg by.

Masterplanen er resultatet af samarbejdet mellem Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjergs for at finde en ny fælles fremtid for Esbjerg, der skal gøre byen mere attraktiv for nye indbyggere, de 72.000 der allerede bor i byen og de mange gæster og turister, der hvert år besøger Esbjerg.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen glæder sig over, at esbjergenserne nu skal til og se og mærke forandringerne ovenpå den lange proces:

”Der er rigtig mange spændende initiativer i den nye plan, som vi nu vil arbejde videre med. Vi har haft en utrolig lærerig proces her over det sidste halvandet års tid, hvor vi har lært vores by endnu bedre at kende. På erhvervssiden har vi har haft stor succes med at brande Esbjerg som Danmarks EnergiMetropol, hvilket blev meget tydeligt med det europæiske topmøde North Sea Summit, der netop er afviklet i Esbjerg. Men markedsføringen af Esbjerg som EnergiMetropol, har ikke fået flere til at flytte til byen. Der skal mere til end et meget stærkt erhvervsliv og masser af arbejdspladser. Der skal også være noget at tage sig til, når man har fyraften. Det er blevet meget tydeligt på de mange workshops, som flere hundrede esbjergensere har deltaget i og derfor er oplevelser og kultur det, vi satser på de næste mange år,” siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.

Nye kræfter

Den 65 sider lange plan er et stort idékatalog til, hvordan Esbjerg kan komme på landkortet som en spændende og attraktiv oplevelses- og kulturby.

Læs hele den nye masterplan og brandstrategi lige her.

Arbejdet med at få ført idéerne ud i livet kommer til at ligge hos et helt nyt hold. Puslespillet for den nye organisering er ved at blive lagt og forventes offentliggjort inden sommerferien.

”Masterplanen er et rigtig godt udgangspunkt. Den viser retningen og understreger, at det er kultur og oplevelser vi skal satse på for at få flere til at vælge Esbjerg til. Næste skridt er et oplæg til en organisering, så vi får lagt fast, hvem der skal drible videre med bolden de næste mange år. Det er en stor opgave som kræver et stærkt hold, masser af samarbejde og en god økonomi. Det er nu vi for alvor skal i gang,” forklarer Jesper Frost Rasmussen.

Læs om vejen mod Esbjergs nye fremtid her.

Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.

I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA’et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.

Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.

Leave a Reply