Esbjerg er en rå og levende by. En by med kort afstand mellem hjem, arbejde, natur og byliv. En by omgivet af en fantastisk natur. En by, der har mulighed for at udvikle sig til en stor uddannelsesby, et turistcentrum og sidst men ikke mindst: En by med et stort vækstpotentiale indenfor grøn energi.
Foto: Business Esbjerg
Det er de seks styrker, som holdet af antropologer har fundet i Esbjerg, efter de før sommerferien blev hyret af firkløveret, Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg til systematisk at undersøge Esbjergs styrker, potentialer og udfordringer for at finde frem til, hvad Esbjerg har potentiale til at blive i fremtiden.
På en workshop på Esbjerg Rådhus onsdag eftermiddag, fremlagde branding- og analyseekspert Nikolaj Stagis de seks styrker, som hans hold er kommet frem til:
”Vi er gået åbent ind i opgaven og har forsøgt at opleve, deltage og tale med en bred vifte af mennesker i Esbjerg henover sommeren. Vi har været nysgerrige på at forstå og afprøve både de åbenlyse kvaliteter og muligheder, men også om der skulle være andre potentialer, end de oplagte,” fortæller Nikolaj Stagis:
Flere og større potentialer end ventet
Efter at have gennemgået hele materialet af dokumenter og mere end 35 dybdegående interviews, så er antropologerne blevet overrasket over, at der er større og flere potentialer, end de forventede. Især turisme-potentialet har overrasket brandingeksperten, fortalte han på onsdagens workshop.
”Men det står også klart, at samtlige Esbjergs muligheder kræver planlægning, fælles initiativer og investeringer. Jeg kan ikke se nogen veje frem for Esbjerg, hvor det bare kan løses ved at fortælle en god historie og markedsføre byen,” siger Nikolaj Stagis.
Dermed er råstoffet nu klar til det videre arbejde med at finde en fælles retning om Esbjerg, så byen igen kan få indbyggertallet til at stige.
Stagis er taget hjem med nye inputs til tegnebrættet, så han om et par uger kan fremlægge tre potentielle veje, som Esbjerg kan gå for at sikre udvikling og vækst fremover. Og så skal byen igen i arbejdstøjet og vælge, hvilken ny fælles vej Esbjerg skal gå.
”Det er nogle interessante styrker, der er fundet frem, nu er vi spændte på, hvor vi ender. Der er ingen tvivl om, at der er brug for både beslutnings- og handlekraft i byrådet. Der er brug for investeringer og så skal Esbjerg løfte i flok, så vi sammen kan lave en langsigtet strategi, hvis vi skal lykkes med det her projekt. Og det skal vi,” siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.
Nysgerrig efter mere?
Var du ikke én af de heldige deltagere i workshoppen, hvor Nikolaj Stagis fremlagde Esbjergs styrker, potentialer og udfordringer for at nå målet om mere vækst og flere indbyggere. Så fortvivl ej. Følg dette link og kom ind på Esbjerg Kommunes side om processen, hvor vi om bare et par dage vil oploade en video fra workshoppen.
ESBJERGS ARBEJDE MED DET NYE BRAND
Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Havn arbejder sammen med en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere på at identificere og implementere en ny strategisk retning. For sammen at finde et nyt Esbjerg-brand som skal understøtte bosætning og vækst i hele kommunen. I disse måneder tager de fire partnere de første skridt i et arbejde som skal præge indsatser og aktiviteter de mange år.