UC SYD diskuterer sammenhængen mellem demokratisk dannelse og kontroversielle emner

“Undervisning i kontroversielle emner – hvad er på spil?” Webinar for undervisere og studerende på læreruddannelsen i Haderslev og Esbjerg, afholdt 26. oktober.

Hvordan skal emner, som vækker stærke følelser og skaber spændinger, gribes an i arbejdet med demokratisk dannelse i folkeskolen?

Demokratisk dannelse og undervisning i kontroversielle emner som slaveri, religion, fri abort, kønsidentitet og ligestilling m.m. hænger sammen. Men hvordan skal de og lignende emner gribes an i folkeskolen i en tid, hvor vi er blevet mindet om, at undervisning også kan være farlig?

Det afholdt læreruddannelsen på UC SYD webinar om torsdag for godt 50 undervisere og studerende og med deltagelse af bl.a. Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, der talte om, hvad der kan være på spil i folkeskolen fra et skolelederperspektiv, når man underviser i kontroversielle emner.

For det er ikke en let opgave for skoleledere at sætte rammerne for en skolekultur, der beskytter og styrker demokratisk dannelse – eller for lærere at navigere i spændet mellem dannelse og kontroversielle emner og samtidig styrke elevernes evne til at indgå i respektfuld dialog med mennesker, der har andre værdier, end de selv har.

Læreruddannelsen skal reflektere over sin tid

– På læreruddannelsen er vi optagede af at understøtte refleksion om de emner, der fylder i den offentlige debat, og det gælder fx kønsidentitet og ytringsfrihed. Det sker selvfølgelig lokalt på de forskellige hold, men det er også vigtigt, at vi som institut skaber rum for refleksion på tværs af uddannelsen for både studerende og undervisere, siger Dorthe Kingo Thruelsen, institutchef på læreruddannelsen.

Med webinaret ønsker læreruddannelsen på UC SYD at skabe en ramme for de dilemmaer, de studerende vil møde i folkeskolen, hvor de selvstændigt skal argumentere for de didaktiske valg, de træffer – også når der skal undervises i kontroversielle emner.

Stærkt fundament og klar prioritering

Men webinaret er også udtryk for uddannelsens prioriteringer, for der dukker hele tiden nye forslag op om aktuelle fagligheder, som uddannelsen skal forholde sig til eller undervise i.

– Kønsidentitet og ytringsfrihed er blandt de seneste af mange emner, og det kræver et stærkt fundament og en klar prioritering af læreruddannelsen, hvis man løbende skal etablere en stærk faglighed og forskningsbasere de fag og emner, som er på dagsordenen i et omskifteligt samfund. For det er den eneste måde at udvikle den læreruddannelse, som er afgørende for udviklingen af folkeskolen, understreger Dorthe Kingo Thruelsen.

Leave a Reply