De danske erhvervsskoler skal være på forkant med den grønne omstilling, derfor har regeringen udpeget tre nye klimaerhvervsskoler. Rybners er udnævnt til klimaerhvervsskole for omlægning af energisektoren.

Foto: Rybners

Den grønne omstilling kræver flere faglærte. Analyser viser, at der i den nærmeste fremtid vil være en markant mangel på arbejdskraft, især blandt erhvervsuddannede som smede, VVS’ere og elektrikere.

 

For at være med til at sikre, at de danske erhvervsskoler er på forkant med den grønne omstilling, har regeringen netop udpeget tre klimaerhvervsskoler.

 

En af disse tre nye kraftcentre for uddannelse og kompetenceudvikling til grøn omstilling er Rybners i Esbjerg.

 

Olaf Rye, adm. direktør på Rybners, er begejstret for regeringens udnævnelse:

 

– Jeg er utrolig stolt over, at Rybners er blevet udnævnt som en af landets tre nye klimaerhvervsskoler. En klimaerhvervsskole i Esbjerg med fokus på omlægning af energisektoren vil løfte hele sektoren og skabe en internationalt anerkendt erhvervs- og efteruddannelsesinstitution i Danmark. Som klimaerhvervsskole vil vi være garant for et nationalt samarbejde mellem alle landets erhvervsskoler og udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser. Gennem samarbejde kan vi uddanne de grønne faglærte som energisektoren efterspørger.

 

En stærk alliance har stået bag ansøgningen om at få klimaerhvervsskolen til Esbjerg. Bag ansøgningen står Esbjerg Kommune, Varde Kommune, Fanø Kommune, Rybners, AMU-Vest, SOSU-Esbjerg, alle de videregående uddannelsesinstitutioner i Esbjerg, mere end 250 virksomheder samt Green Skills samarbejdet med arbejdsmarkedets parter.

 

Rybners bliver flagskibsskole 

Som klimaerhvervsskole inden for omlægning af energisektoren får Rybners midler til at udvikle og formidle nye undervisningsforløb og iværksætte forsøg med udvikling og afprøvning af nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser og fag. Rybners er også blevet valgt af regeringen til at markere sig særligt som flagskibsskole ved at bygge nyt – i form af nye værksteder og læringsmiljøer.

 

– Vi skal som klimaerhvervsskole tiltrække og uddanne elever og specialarbejdere, der er klar til at bidrage til den grønne omstilling. Her vil vi kunne tilbyde noget ekstra ambitiøst med nytænkende fysiske rammer og udstyr, der vil markere vores høje ambitioner inden for den grønne omstilling, udtaler Olaf Rye.

 

Klimaerhvervsskolen for omlægning af energisektoren skal også udvikle efteruddannelsesforløb til undervisere på landets øvrige erhvervsskoler inden for de kompetencer, der er brug for i virksomhederne i energisektoren. Det kan for eksempel være inden for varmepumper, solceller, energi teknologi eller inden for offshore, vind- og sikkerhedskurser.

 

Endvidere får Rybners som klimaerhvervsskole også mulighed for at videreudvikle skolens internationale samarbejde, så elever og faglærere kan udveksle viden med andre lande om den nyeste teknologi inden for energisektoren.

 

Midler til de tre klimaerhvervsskoler er oprindeligt afsat med aftale om finansloven for 2023, hvor der er afsat cirka 100 millioner kroner årligt fra 2024-2028 og cirka 30 millioner kroner årligt fra 2029 og frem.

 

Faktaboks: 

De nye klimaerhvervsskolers mål:

 

1. At fungere som kraftcentre for førende teknologier inden for grøn omstilling af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne inden for et eller to af følgende specialiseringsområder: omlægning af energisektor, bæredygtigt byggeri, klimavenligt landbrug eller grøn transport.

2. At indgå i tæt samarbejde med erhvervslivet bl.a. store danske, grønne eksportvirksomheder, relevante erhvervsfyrtårn, fonde, vidensmiljøer, aktører m.fl. fra det lokale erhvervsliv og de øvrige to klimaerhvervsskoler.

3. At understøtte alle udbydere af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelsers arbejde med grøn omstilling gennem tværgående samarbejde mellem udbyderne, faglige udvalg, efteruddannelsesudvalg og videnscentre om udvikling af fag og undervisningsforløb mv.

4. At sikre at elever og AMU-kursister får specialiserede kompetencer på højt niveau, så de kan imødekomme ændrede kompetencebehov, som arbejdsmarkedet efterspørger som følge af den grønne omstilling.

5. At tiltrække flere elever og kursister til erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne gennem rollen som kraftcentre med attraktive faciliteter og uddannelser af høj kvalitet.

 

Leave a Reply