Åbningen finder sted 13. marts kl. 16 i Storm P. salen på Hovedbiblioteket i Esbjerg, Nørregade 19 ved fhv. direktør for Museet for Fotokunst i Odense, Ingrid Fischer Jonge.
Det Danske Filminstitut er tilstede med optagelse af fernisering.
Oplev interview af Nanna Bisp Büchert på scenen af Ingrid Fischer Jonge.
Udstillingen i Phototeket Esbjerg viser et bredt udsnit af Nanna Bisp Bücherts kunstneriske praksis. Hun har valgt at udstille 10 serier, hvoraf de fleste er skabt i de senere år. Her skal nævnes serien En særlig dag, hvor Nanna Bisp Büchert havde opstillet stramme regler for konceptet. Motivet skulle kunne rummes inde i en kvadratisk ramme, og det skulle optages i det spæde morgenlys på terrassen i hjemmet. Serien Hønseportrætter består af billeder af afhuggede hønsehoveder iscenesat som “Den sorgfulde høne”, “Patriarken” eller “den sovende familie”. Det er både underfundigt og morbidt.
I serien Rust never Sleeps er det rustent metal fundet i et smedjeværksted ved Stubbekøbing havn. Det danner grundlaget for en billedmæssig bearbejdelse, der bevidst hylder skønheden i det forfaldne. Serien Water Marks repræsenterer et utraditionelt landskabsfotografi baseret på motiver opstået omkring Islands største gletsjer, Vatnajøkult. Sidst skal nævnes serien Plastique, der med afsæt i ophængt dækplastic fundet i forbindelse med renovering af et hus, omsætter plasticen til næsten abstrakte mønstre, der balancerer mellem det abstrakte og det genkendelige i den fotografiske realisme.
Nanna Bisp Bücherts fotografi er funderet i det modernistiske fotografi med afsæt i den klassiske tradition. Hun skaber nye, harmoniske universer, hvor lyset igen og igen er den store medspiller. Hun er en ivrig iagttager og finder i sine nære omgivelser og daglige liv de motiver, som danner udgangspunkt for en kunstnerisk fortolkning. I den fortolkning er der både respekt for det livsskabte og en stærk æstetisk bevidsthed. Hun har vist yngre generationer, at man med simple midler kan lave overbevisende kunstneriske udsagn gennem det fotografiske medium. Hun har også vist, at dagligdagens objekter rummer et kunstnerisk potentiale og dermed har hun samtidig placeret sig som en tidlig udøver af en feministisk strategi.
Udstillingen er støttet af Johan Hoffmann Fonden og Rosendahls.
Foto: Nanna Bisp Büchert