Lokale værter er den glemte nøgle til turisme-succes

Organisationer og destinationer, der arbejder for at tiltrække turister, overser ofte en afgørende faktor: De lokale værter! Ikke alene er deres opbakning til udviklingen af destinationerne vigtig. Det er også som regel de lokale, der giver turisterne de mest mindeværdige oplevelser på ferien.

Hvad husker du bedst fra din seneste ferie? Indrømmet, det kan være en større udfordring end normalt at genkalde sig nogenferieminder overhovedet, efter verden har været lukket af coronasiden sidste forår. Men for de fleste er det de små oplevelser, der står stærkest i erindringen. De oplevelser, der hverken er planlagte eller for den sags skyld betalte. 

Godt værtsskab giver gode oplevelser

For eksempel en af de lokale, der viser vej til sin egen yndlingsrestaurant, eller til den strand, de andre turister aldrig finder. Eller den lokale fisker, der hilser på dig på havnen.

Fælles for de små, spontane oplevelser er netop, at de involverer lokale borgere på den destination, vi er rejst til. Og vel at mærke lokale, der ikke har nogen direkte økonomisk interesse i at gøre, som de gør, men bare udøver godt værtsskab. Alligevel bliver de lokale og deres betydning paradoksalt nok ofte overset, når organisationer og destinationer bruger tid, kræfter og penge på at udvikle destinationer og tiltrække turister.

Hej Lokal! Hej Turist!

Det fortæller de to EASV-forskere lektor Mia Post-Lundgaard og forsknings- og udviklingsspecialist Christian Dragin-Jensen, der begge har en fortid i turistbranchen. Gennem fokusgrupper og interviews har de undersøgt turisme- og destinationsudvikling i Syd- og Sønderjylland og sammenholdt det med omfattende international forskning. Det er nu blevet til inspirationskataloget Hej Lokal! Hej Turist med undertitlen Når turister og lokale mødes.

I virkeligheden bør turismeudvikling handle meget mere om de lokale og meget mindre om turisterne, forklarer Mia Post-Lundgaard, der underviser kommende serviceøkonomer på EASV:


” Vi underviser vores studerende i, hvad der gør oplevelser mindeværdige og dermed også, hvilke mekanismer, der medfører, at oplevelser sætter sig i os. Og det er ofte det, vi kalder ægte interaktioner, altså der hvor vi som turister møder det autentiske på en destination via de lokale borgere,” forklarer hun.

Fra turist til rejsende

Turismen er en af verdens hurtigst voksende industrier gennem de seneste seks årtier, og udviklingen er nu ved at skabe en modreaktion – både blandt de lokale på de eftertragtede destinationer, og blandt turisterne, fortæller Christian Dragin-Jensen.

”Mange turister ser i dag mere sig selv som rejsende, der netop vil have autentiske, lokale oplevelser. Vi har skabt begrebet localthentic, en engelsk sammenskrivning af ordene lokal og autentisk, for at sætte fokus på netop det. Vi tror på, at destinationerne skal udvikle mindre for turisterne og mere for de lokale, så de rent faktisk får lyst til at dele deres by, område og oplevelser med de gæster, der kommer,” siger han.

Når turister jager lokale væk

Mia Post-Lundgaards og Christian Dragin-Jensens forskning viser også, at turismen flere steder er blevet så massiv, at de lokale ligefrem vælger at trække sig, når sæsonen er på sit højeste. Det gælder f.eks. til en vis grad på Rømø og Fanø og i Tønder.


”Derfor giver vores inspirationskatalog blandt andet seks konkrete bud på, hvordan man kan arbejde med at med at udvikle destinationer sammen med de lokale, så de bliver en del af både udviklingen og den oplevelse, som turisterne, eller de rejsende, får. Det gode værtsskab, som kun kan komme fra de lokale, er afgørende for, at gæsterne får de oplevelser, der gør dem til ambassadører for en destination,” siger de samstemmende.

De to forskere har blandt andet arbejdet med fokusgrupper af beboere i Esbjerg, Ribe, Fanø, Tønder, Rømø og Sønderborg og har også interviewet fagfolk, der arbejder med destinationsudvikling i Sønderborg og Destination Vadehavskysten.

Du kan læse mere om projektet her

Du kan finde hele inspirationskataloget Hej Lokal! Hej Turist! her

Leave a Reply