Læserbrev: Vil Esbjerg kommune overhovedet have en lystbådehavn?

2
591

af Anja Nielsen

Som ejer af en båd i havnen kan jeg godt blive i tvivl. Havnebyen Esbjerg bryster sig med at de vil lave en ny fantastisk havn, med et flot maritimt center. Der kan sammenlignes med de fineste havne på østkysten. Desværre er der ikke tænkt nogle af de helt basale ting ind i planen. Det kommer jeg tilbage til.

Som med alt andet man anskaffer sig, er der vedligehold og udgifter på en båd. Den skal vaskes, bundsmøres og der skal skiftes zink. Der skal tankes diesel og tjekkes op på at alt virker som det skal. Faktisk er det lidt ligesom at have en bil. Når man køber en bil, er det vigtigt at have et sted at få den tanket, derfor er der benzinstationer rundt omkring i hver en flække. På Østkysten er der et tankanlæg i næsten hver, eller hver anden havn. Herovre, ved vores dejlige vadehav/Vesterhav er det nærmeste tankanlæg til både i Thyborøn. Der kan bestilles og tankes i Hvide Sande. En sejltur på ca. 7 timer væk fra Esbjerg. Alternativt må vi tanke fra dunke, og pumpe det over i tanken. Ulempen her er at man hurtigt kommer til at spilde når man balancerer rundt på en båd med en 20 l. dunk, og skal til at skifte til den næste dunk. De færreste både kommer ret langt på 20 l. Igen ligesom en bil. Det er ikke smart, men der er ikke lagt op til et tankanlæg i Esbjerg, så også i fremtiden må dette blive løsningen. Selv turister der kommer i havnen, undrer sig over at man ikke engang kan tanke i Esbjerg. I sommers hjalp vi nogle nordmænd med at finde trailer, chauffør og ikke mindst dunke så de hver især kunne få 200 l diesel på.

For at vaske, bundsmøre og andet vedligehold på vores båd, er den nødt til at komme op at vandet. På østkysten har flere havne en kran eller et beddingssystem, der løfter både op på havnens vaskeplads, hvor man kan vaske sin båd miljørigtigt. De fleste havne har også et stativsystem og en plads hvor det er muligt at stå på land, når man skal have sin båd op. Heller ikke dette bliver en mulighed i Esbjerg. Der bliver en vaskeplads, men så er det også sagt. Det er op til bådejer selv at leje en vognmand, der kan løfte båden, derudover skal bådejer selv finde et sted båden kan blive kørt hen, udenfor havnens område. Her kan man så ordne sin båd, inden man igen betaler vognmand osv. For at komme i vandet igen. Alternativt skal man sejle de 7 timer til Hvide Sande og få sin båd op der. For at blive ved bilen, tror jeg de færreste ville køre 7 timer væk, for at vaske bilen, eller skifte mellem sommer og vinterdæk. Jeg føler mig også sikker på at de ville finde det ekstra træls at bruge flere 1000 kroner ekstra på det. 

Særligt sejlbåde må man spørge sig selv om er velkomne i Esbjerg strand. Nu ved vi jo at det blæser i Danmark, særligt om vinteren. Så hvad enten din sejlbåd skal på land, eller blive liggende i havnen er det vigtigt at få masten af, så den ikke knækker og evt. ødelægger andre både. Når så det bliver forår, og sæsonen går i gang. Skal masten på igen. Dette bliver der ikke mulighed for i Projekt Esbjerg Strand, da der ikke kommer en mastekran op. Dette er ellers fast inventar i enhver havn med bare en smule respekt for sig selv. 

Vi har allerede fået at vide at lystbådene fremadrettet skal finansiere en stor del at driften i Projekt Esbjerg strand, gennem havnepladsleje. Til gengæld får vi ingen af de mest basale ting, der hører hjemme i en lystbådehavn. Med alt dette in mente er det jeg spørger mig selv om Esbjerg kommune overhovedet vil have en funktionel lystbådehavn med faciliteterne til både?

2 COMMENTS

  1. Esbjerg kommune ønsker vel at denne fine ø skal være et badeland med vandsport. Den eneste grund til lystbådehavnen er der er vel for at finansiere deres master plan. Som er et sted med vandsjov hvilket ikke høre sammen med en havn hvor der er båd trafik det er synd for alle båd ejerene at de ikke for nogle faciliteter til at passe og vedligeholde deres både det er en ommer

  2. Esbjerg kommune ønsker vel at denne fine ø skal være et badeland med vandsport. Den eneste grund til lystbådehavnen er der er vel for at finansiere deres master plan. Som er et sted med vandsjov hvilket ikke høre sammen med en havn hvor der er båd trafik det er synd for alle båd ejerene at de ikke for nogle faciliteter til at passe og vedligeholde deres både det er en ommer

Leave a Reply