KFUM-indsatsen Social Drive Out, blev hædret med Kronprinsparrets Sociale Pris, mens
designer og kunster Henrik Vibskov modtog Kronprinsparrets Kulturpris, da Kronprinsparrets
Priser 2023 blev uddelt i Musikhuset Esbjerg lørdag aften.
Ekstraordinære indsatser og præstationer inden for kunst og kultur samt socialt arbejde
blev lørdag aften den 4. november hyldet i Musikhuset Esbjerg, hvor årets uddeling af
Kronprinsparrets Priser blev afholdt. I år gik Kronprinsparrets Sociale Pris til indsatsen Social
Drive Out, i KFUM’s Sociale Arbejde, og designer og kunstner Henrik Vibskov blev hædret
med Kronprinsparrets Kulturpris. Kronprinsparrets to stjernedryspriser gik til den sociale
indsats Energi til Hinanden samt det kunstneriske studio How to Kill a Dog.
Design, der sætter Danmark på verdenskortet
H.K.H. Kronprinsen overrakte prisen til designer Henrik Vibskov og fremhævede hans
legende og visionære tilgang til design. I sin motivation sagde Kronprinsen blandt andet:
”Henrik Vibskov er en ener på den danske modescene. Han har med sit visionære syn på
design sat Danmark på verdenskortet. Det er lykkedes ham at etablere en unik stil, der kan
genkendes på tværs af alle de discipliner, han arbejder med – både i Danmark og
internationalt.”
Henrik Vibskov er uddannet fra den anerkendte designskole Central Saint Martins i London
i 2001, og arbejder som designer på sit tøjmærke i eget navn. Desuden har han undervist
på flere designskoler, herunder Central Saint Martins og The Royal Academy of Fine Arts i
Antwerpen, ligesom han er professor ved Designskolen Kolding. Det er hans evigt eksperimenterende tilgang, der har gjort ham til en internationalt anerkendt designer, og
han fremviser blandt andet ved Paris Fashion Week. Nytænkningen tager han med sig,
når han beskæftiger sig med musik, billedkunst og videoinstallationer, der har været
udstillet på museer verden over.
Nærvær, støtte og fællesskab i Danmarks yderområder
H.K.H Kronprinsessen overrakte Kronprinsparrets Sociale Pris 2023 til indsatsen Social Drive
Out i KFUM’s Sociale Arbejde for at være et godt eksempel på modig og innovativ
omstilling i socialt arbejde. I sin motivation sagde Kronprinsessen blandt andet:
”Social Drive Out bringer nærvær, støtte og fællesskab ud til de yderområder, hvor nogle
lever isoleret og i ensomhed. De kører ud af selv de mindste grusveje og møder mennesker
dér, hvor de er. Uge efter uge stiller de op foran den lokale Brugs eller forsamlingshus, og
skaber et frit og uforpligtende rum, hvor menneskeligt nærvær og støtte er i centrum. De
byder indenfor i et fællesskab, som alle kan være en del af og bidrage til. Hvor der er
plads til at være, den man er, og hvor man bliver accepteret, som den man er.”
KFUM’s Sociale Arbejde er en af landets ældste sociale organisationer med mere end
hundrede års socialt arbejde bag sig. Indsatsen Social Drive Out begyndte i 2020 som en
akut indsats under Corona, hvor mange mennesker mærkede ensomheden på tætteste
hold. Siden er indsatsen blevet en fast del af organisationens sociale arbejde, og der køres
nu ud til 87 faste stoppesteder i hele landet med mad, nærvær og støtte til ca. 700
mennesker hver uge. Her åbner medarbejderne en pop-up café, hvor mennesker fra
lokalområdet kan komme forbi til en snak og et møde med andre. Indsatsen er særligt
målrettet voksne i udsatte positioner, der lever i yderområder med begrænset eller intet
netværk.
Stjernedryspriser til indsatsen Energi til Hinanden og kunstneriske studio How to Kill a Dog
Kronprinsparrets to Stjernedryspriser gives hvert år til en kunstner, som har vist mod til at gå
nye veje inden for sit kunstneriske felt, og en nytænkende aktør inden for socialt arbejde.
Det kunstneriske og tværæstetiske studio How to Kill a Dog, med Emma Sehested Høeg og
Jennifer Vedsted Christiansen i spidsen, modtog Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris
for deres ærlige og nyskabende scenekunst.
”How to Kill a Dog river tæppet væk under myter og tabuer. De insisterer på at være for
meget og tage plads. De gør scenekunst til en fest, og deres forestillinger er sanselige,
sjove, sprudlende og ikke mindst grænseoverskridende. Samtidig løfter How To Kill a Dog
vigtige samtaler om køn, identitet og ligestilling,” sagde H.K.H Kronprinsessen i sin
motivation.
Indsatsen Energi til Hinanden, der drives af Esbjerg Jobcenter, modtog Kronprinsparrets
Sociale Stjernedryspris for at tage afsæt i de unges behov og ønsker og tage nye metoder
i brug, når de vejleder unge på vej mod job og uddannelse:
”Først og fremmest har de rykket hjælpen ud af kommunens kontorlokaler til et sted, som
de unge kan identificere sig med. De har skabt et fællesskab, hvor de unge hver dag
mødes af andre unge i samme situation. Her får de lov at udforske, lære og udvikle sig
sammen. Og i møderne med ligesindede opstår drømme om forandring og troen på sig
selv,” sagde H.K.H. Kronprinsen i sin motivation.
Kronprinsparrets Priser blev sendt direkte på DR1 og kan ses på DRTV. Showet er
produceret af DR i samarbejde med Bikubenfonden.
Om prismodtagerne
Henrik Vibskov:
- Designer født i 1972.
- Uddannet fra Central Saint Martins i 2001.
- Hans afgangsprojekt ’The Pig’ der var en herretøjskollektion med griseprint og
grisetasker, inspireret af hans midtjyske opvækst, fik international opmærksomhed
for dens humoristiske tilgang til mode. - Designer tøj til mænd og kvinder i tøjmærket af eget navn, ’Henrik Vibskov’.
- Han har udstillet som kunstner på MoMA i New York og Palais de Tokyo i Paris.
Udvalgte soloudstillinger:
2020 ’Henrik Vibskov: Performative Handlinger’
– Sophienholm Art Museum, Danmark
2017 ’Henrik Vibskov’
– Maisson du Danemark, Paris, Frankrig
2017 ’TEMPO’
– Stockholm Stadsteater, Stockholm, Sverige
2015 ’FABRICATE’
– Daelim Museum, Seoul, Syd Korea
2014 ’Vibskovski;72 III’
– Ruttkowski 68, Cologne
2014 ’Henrik Vibskov’
– Designmuseo, Helsinki, Finland
2013 ’Neck Plus Ultra’
– Kunsthal Gl. Strand, København
2011 ’Henrik Vibskov’
– Rohsska Museum, Gothenburg, Sverige
Social Drive Out: - KFUM’s Sociale Arbejdes formål er på den danske folkekirkes grund at yde en
diakonal og social indsats og bidrage til at skabe værdige kår for mennesker i
udsatte livssituationer - Social Drive Out startede i 2020 som en akut indsats under coronapandemien, hvor
mange mennesker blev ufrivilligt isoleret - Indsatsen samarbejder med flere af landets kommuner samt boligselskaber,
væresteder, sognehuse m.fl. i arbejdet for at bekæmpe ensomhed og yde støtte til
voksne i udsatte positioner - Social Drive Out er en indgang til andre støtte- og rådgivningstilbud, bl.a. i regi af
KFUM’s Sociale Arbejde. Her bindes an til gratis fagkyndig frivilligbåren
gældsrådgivning, retshjælp, afvænning af spille- og rusmiddelafhængighed og
konfliktmægling
How to Kill a Dog: - How to Kill a Dog består af musiker og skuespiller Emma Sehested Høeg og instruktør
Jennifer Vedsted Christensen, visual artist Petruska Miehe-Renard og kreativ
producent Amanda Tilia Hamelle. - Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christensen dimitterede begge fra Den
Danske Scenekunstskole i sommeren 2019. - De stiftede det kunstneriske studio How to Kill a Dog i maj 2019.
- Billetterne til deres fælles afgangsprojekt, Velkommen til Pandora, blev revet væk,
og de måtte forlænge spilleperioden af fire omgange. - Den sidste forestilling, Farvel til Madonna, fra deres scenekunstneriske trilogi, solgte
over 10.000 billetter. - How to Kill a Dog blev i 2020 udvalgt til ‘Den unge kunstneriske elite’, et
talentprogram under Statens Kunstfond.
Udvalgte forestillinger:
2023 ’Killjoy’
– serie
2023 ’Farvel til Madonna’ – forestilling
2021 ’Lolita for altid’
– forestilling
2019 ’Velkommen til Pandora’
– forestilling
Energi til Hinanden: - I 2020 iværksatte Den Sociale Kapitalfond, Socialt Udviklingscenter og Esbjerg
Kommune pilotprojektet Energi til Hinanden, som er støttet af Lauritzen Fonden. - Vindmøllen er placeret i den tidligere efterskole Bieringhus i Østerby i Esbjerg.
- Esbjerg Jobcenter driver Vindmøllen, men der er tale om et neutralt sted, hvor unge
kan møde andre unge og få vejledning. - Projektet skal gerne åbne flere lokale virksomheders øjne og døre for unge i udsatte
positioner som potentielle medarbejdere. - 183 unge har været visiteret til projektet, og over halvdelen af dem har afsluttet
forløbet.
5
FAKTA om Kronprinsparrets Priser
Kronprinsparrets Priser blev indstiftet af Bikubenfonden i 2004 som en bryllupsgave til
Kronprinsparret. Hvert år overrækker Kronprinsparret følgende priser:
Kronprinsparrets Kulturpris
Formålet med prisen er at hædre og synliggøre en markant kunstner eller en gruppe
kunstnere med internationalt format. Prismodtageren får overrakt 500.000 kr. samt et
kalejdoskop skabt af Olafur Eliasson.
Kronprinsparrets Sociale Pris
Formålet med prisen er at hædre og synliggøre en banebrydende indsats med
internationalt format inden for det sociale område. Prismodtageren får overrakt 500.000 kr.
samt et kalejdoskop skabt af Olafur Eliasson.
Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris
Formålet med prisen er at hædre og synliggøre en yngre kunstner, som er på vej til at
bryde igennem. Prismodtageren får 100.000 kr.
Kronprinsparrets Sociale Stjernedryspris
Formålet med prisen er at hædre og synliggøre en aktør, der har været nytænkende i sin
indsats for socialt udsatte og er en inspirationskilde for det sociale felt. Prismodtageren får
100.000 kr.
Kronprinsparret udpeger prismodtagerne efter indstilling fra to rådgivende komitéer med
ekspertise inden for henholdsvis kunst, kultur og socialt arbejde