Efter ansøgning er det igen lykkedes Esbjerg Kunstmuseum at få en hel række interessante og vægtige værker indlemmet i samlingen.
Det sker efter generøs støtte og velvilje fra både Statens Kunstfond og Ny Carlsbergfondet.
Museets samling er takket være Statens Kunstfond blevet forøget med Ann Lislegaards dragende videoværk Room with a View fra 2002, Ib Geertsens foldede messingskulptur Rytmisk form I fra 1950 og Jeppe Heins neonværk No Precence fra 2002.
I Jeppe Heins værk spiller beskueren en helt central rolle. Når man nærmer sig den lysende kugle, går lyset nemlig ud, og med denne overraskende, absurde afvisning sætter værket i særlig grad fokus på selve relationen mellem værk og betragter – på vores begær efter at finde mening.
Samtidig med donationen fra Statens Kunstfond har Ny Carlsbergfondet foræret Esbjerg Kunstmuseum to markante skulpturelle værker af Tove Storch fra hhv. 2017 og 2019, begge uden titel.
Dertil kommer en serie på tre værker af Jake og Dinos Chapman fra 2019 – parafraser over den spanske maler Francisco Goyas Krigens rædsler.
De mange nye værker føjer sig til rækken af værker, som det allerede tidligere på året er lykkedes museet at erhverve med støtte fra Beckett-Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Slots- og Kulturstyrelsen: Tre installationer og en omfattende mængde tegninger af Thorbjørn Lausten, to værker af Thomas Bang, et stort maleri af Nils Erik Gjerdevik, en vægskulptur af Sirous Namazi samt en interaktiv installation, en skulpturgruppe og et lille vægværk af Jytte Høy.
Værkerne af de tre sidstnævnte kunstnere vil museets gæster kunne genkende, da de alle er erhvervet i forlængelse af de populære og prisbelønnede særudstillinger, man hen over året har kunnet opleve på Esbjerg Kunstmuseum: Wunderkammer 1 – flydende form, som blev til i samarbejde med fysikprofessor Tomas Bohr, og soloudstillingen med Jytte Høy: Side by Side.
Direktør Inge Merete Kjeldgaard udtaler: ”At det på trods af museets pressede økonomiske situation er lykkedes at få samlingen til at vokse i det omfang og med så vægtige værker i 2019, som det har været tilfældet, er ikke alene tilfredsstillende. Det er noget nær fantastisk.
Foto: Kunstmuseet