Fra skoleåret 2021/2022 og tre år frem sætter Esbjerg Kommune folkeskolen fri. Den ambition har borgmester Jesper Frost Rasmussen nu officielt skrevet under på, at Esbjerg Kommune bakker op om. Borgmesteren var egentlig inviteret til Marienborg i selskab med statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nicolai Wammen og borgmestrene fra de seks øvrige kommuner, der lige som Esbjerg deltager i regeringens velfærdsaftaler på dagtilbuds-, folkeskole- og ældreområdet. På grund af den aktuelle coronasituation blev planerne dog ændret til et onlinemøde.
Foto: Esbjerg Kommune
Aftale tegner fælles retning
Mødet var det officielle startskud til arbejdet med velfærdsaftalerne, og Jesper Frost Rasmussen og hans borgmesterkolleger fra Langeland, Viborg, Helsingør, Rebild, Holbæk og Middelfart kommuner har sammen med statsministeren og finansministeren forpligtet sig i en politisk principaftale, der tegner retningen for de fælles ambitioner. Senere i forløbet bliver underskrifterne sat på de endelige velfærdsaftaler. For Esbjerg Kommune venter nu en proces, hvor regeringen og Esbjerg Byråd hver især skal drøfte og beslutte, hvordan folkeskolen konkret skal sættes fri af statslig og kommunal regulering.
”Nu har vi haft den første fælles snak og givet hinanden virtuelt håndslag på, at vi arbejder sammen om at få velfærdsaftalerne til at lykkes. Hos os ligger fokus selvfølgelig på folkeskolen, og det er et ambitiøst og meget spændende projekt, som vi er stolte af at være udvalgt til. Nu trækker vi i Esbjerg Kommune i arbejdstøjet og gør vores allerbedste for at skabe nye og endnu bedre versioner af vores lokale folkeskoler, som forhåbentlig kan løfte kvaliteten her hos os og være til inspiration for resten af Danmark”, siger Jesper Frost Rasmussen.
Frihed sætter handling bag ambitioner
Formanden for Børn & Familieudvalget, Diana Mose Olsen, ser velfærdsaftalen som en unik mulighed for at tænke nyt og gå forrest i udviklingen af fremtidens folkeskole.
”Det er en enestående chance for først grundigt at overveje, hvad folkeskolen skal indeholde, og så bruge den nye frihed til at bakke skolerne op i faktisk at sætte handling bag ambitionerne med tiltag, der giver mening lokalt. Det placerer en stor og spændende opgave hos vores skoler, og mange vil se i vores retning for at følge udviklingen og resultaterne, men jeg ved, at vi i og omkring Esbjerg Kommunes folkeskole har dygtige, modige og engagerede kræfter, og det er afgørende for, at vi sammen kan løfte ansvaret på vejen mod en ny og endnu stærkere folkeskole”, siger Diana Mose Olsen.
Lokale behov og rammer
Også formanden for Esbjerg Lærerforening, Maja Gundermann Østergaard, ser frem til processen og selve projektet.
”Det er en unik mulighed for at vise at ved at lade den fagprofessionelle dømmekraft få et større råderum, så opnår vi ikke bare en bedre folkeskole, men også større engagement og et bedre arbejdsmiljø for de ansatte. Skolen skal udvikles i samarbejde mellem ansatte, ledere, forældre og elever, og ved at give skolerne større frihed bliver det muligt at udvikle skolerne med udgangspunkt i de lokale behov og rammer”, siger Maja Gundermann Østergaard.