Dronefoto af Christina Simonia Straarup

Kaj 401 lige ud for retsbygningen modtager lige nu krydstogtskibet Astor, der er indregistreret i Bahamas. Ombord er 472 turister, heraf 430 tyskere, og med 6 timer før afrejse fra Esbjerg Havn, giver det en god mulighed for at komme ud at se på Esbjerg og omegn.
Fanø, Blåvand, Ribe og Legoland er også blandt de ture, der arrangeres for gæsterne.

Modtagepligt

Esbjerg Havn har som en offentlig havn modtagepligt, så alle skibe der melder deres ankomst må komme i havn. Havnen kan på nuværende tage skibe op til 260 meter i længden, så de helt store krydstogtskibe kan havnen ikke tage imod. Yesbjerg spurgte havnedirektør Ole Ingrisch, om der var fremtidige planer om at udvide, så der kunne modtages større krydstogtskibe.

Vi har ikke konkrete investeringsplaner, når det gælder krydstogt. Det er ikke noget, vi tjener ret meget på, men det er jo et segment, der er voksende, det er jo også interessant.

Ole Ingrisch

Ole Ingrisch er også formand for brancheorganisationen Danske Havne og her ser han krydstogtturismen vækste i mange andre havne.

Kunne det så også være interessant for Esbjerg at blive en foretrukken krydstogtsdestination?

Vores problem er lidt at Esbjerg ligger i Nordsøen, hvor der ikke er sløjfer, som krydstogtskibene helst sejler i. Så der er ikke så mange krydstogtskibe i Nordsøen.

Ole Ingrisch

Velkomstkomite

Brigitta Christensen fra Esbjerg City er medarrangør, når der er et krydstogtanløb, og hun sørger for den røde løber er lagt ud og gæsterne bliver modtaget med musik, flag og bakskuld.

Det er penge ud af vinduet, men det er en investering i fremtiden.

Brigitta Christensen

Gæsterne modtager også en masse brochurer på, hvad der er at opleve i området, og der arrangeres busture til Blåvand, Legoland, Ribe. 

Esbjerg på vandkortet?

Turistchef Jane Madvig Søndergaard vil gerne have flere krydstogtsskibe til byen og er i gang med at undersøge, om der er opbakning til at gøre Esbjerg mere attraktiv som krydstogtsdestination.

Vi skal finde ud af, om der er opbakning til at blive en god krydstogtsdestination.

Jane Madvig Søndergaard

Hænger økonomien sammen?

Helt konkret står der på listen over Esbjerg Havns priser, at man pr. passager modtager 7,45 kr., så det er ikke fordi Esbjerg Havn tjener en masse på at få besøg af et krydstogtsskib som Astor.
Skal vi en dag have en stor krydstogtskaj, er det dog Esbjerg Havn, der skal finansiere den.

Leave a Reply