Esbjerg Havn får nu 53 hektar ekstra at arbejde med. En ministeriel dispensation baner vejen for en ny tørhavn, som skal give plads til fremtidens vindmølleprojekter.
Illustration: Tørhavnen dækker et område på 53 hektar svarende til ca. 70 fodboldbaner.

Esbjerg Kommune har fået dispensation fra ministeren for byer og landdistrikter til at ændre et areal nord for Tjæreborgvej fra landzone til byzone. Det giver mulighed for at planlægge en ny tørhavn, som Esbjerg Havn skal bruge til oplagring og produktion af vindmøllekomponenter. Dermed får havnen plads til at håndtere de stadig mere pladskrævende komponenter og fastholde rollen som Danmarks primære udskibningshavn for havvind.
Strategisk placering
Det kommende erhvervsområde udgør 53 hektar og ligger cirka 2 km øst for Esbjerg, afgrænset af Tjæreborgvej mod syd, Krogsgårdsvej mod øst og jernbanen mod nord.
Området har indtil nu været planlagt som natur- og landbrugsområde, men med dispensationen åbnes der for en helt ny anvendelse. Fremover kan arealet bruges til havnerettede erhverv, der knytter sig tæt til Esbjerg Havn og den grønne omstilling.
Området bliver udlagt som tørhavn, hvilket i praksis vil være et areal, der fungerer som en forlængelse af havnen. Her kan store komponenter opbevares, håndteres og forberedes, inden de transporteres videre til havnen og lastes på skibe. Den placering gør det muligt at flytte de mest pladskrævende aktiviteter ud af havneområdet. Samtidig kan tørhavnen påvirke den nuværende særtransportrute. I støbeskeen er en ny rute til havnen, der både tager højde for transporternes størrelse og beboerne på Krogsgårdsvej, der har været meget generet af vindmølletransporterne.
”Det her er en milepæl for Esbjerg. Med ministerens tilladelse kan vi skabe plads til vindindustriens fremtidige behov. Det cementerer vores rolle som Danmarks EnergiMetropol. Derudover kan tørhavnen påvirke logistikken omkring havneområdet og dermed også den nuværende særtransportrute. Havnen får mulighed for at etablere en ny tilkørsel til området, og med den nye adgangsvej kan fremtidige transporter føres uden om Krogsgårdsvej, så beboerne ikke længere skal have de tunge vindmølletransporter tæt på deres hjem”, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.
Nye muligheder for havnen og erhvervslivet
Esbjerg Havn bliver den konkrete bruger af arealet. På sigt kan havnen etablere et knudepunkt, der både gør havnedriften mere effektiv og styrker Esbjergs position som et centralt led i forsyningskæden. Området kan fremover rumme værksteder, produktions- og lagerhaller, oplagspladser, tankanlæg, siloer, master og kraner. Virksomhederne, der kan komme i spil, skal have en tæt tilknytning til havnen og til den grønne omstilling, for eksempel offshore vind og beslægtede erhverv.
Direktør for Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen, ser store perspektiver i projektet:
”Tørhavnen ved Tjæreborg er en del af at effektivisere havnedriften, så det er ekstra glædeligt at det er lykkes Esbjerg Kommune at komme igennem med de overordnede tilladelser så tidligt i forløbet. Det medfører en havneudvidelse på mere end 500.000 kvadratmeter.”
Et nationalt perspektiv
For staten er dispensationen et vigtigt skridt i forhold til at understøtte både forsvarets behov og den grønne omstilling. Esbjerg Havn er i dag både NATO-havn og knudepunkt for internationale havvindprojekter. Minister for by og landdistrikter Morten Dahlin udtrykker det sådan:
”Vi har for mange indviklede regler i det her land, som forhindrer udvikling og vækst. Derfor er jeg glad for, at jeg kan give en dispensation, så kommunen kan komme videre med det vigtige arbejde i Esbjerg”.
Næste skridt
Esbjerg Kommune vil nu udarbejde kommune- og lokalplaner for området og sikre de nødvendige miljøvurderinger.
Med den nye tørhavn får Esbjerg Havn ikke blot mere plads, men også bedre rammer for at fastholde og udvikle sin position som Nordeuropas centrum for havvind.





