Med behørig afstand og coronapas samles Esbjerg Kunstmuseums eksterne forskerteam onsdag den 5. januar for at analysere og perspektivere udstillingsprojektet Wunderkammer 3 – DNArt.
Panelet består af forskere, der på forskellige måder beskæftiger sig med museologi og udstillingsanalyse, og det tæller Bjarne Sode Funch, dr.phil., lektor i kunstpsykologi på RUC,
i november.


Med til det interne forskerseminar er til gengæld også lektor Martin Sikora fra Globe Institute, Lundbeck Foundation
GeoGenetics Centre på Københavns Universitet, som sammen med professor Eske Willerslev har været medkurator på Wunderkammer 3 – DNArt.
”På Esbjerg Kunstmuseum bestræber vi os hele tiden på at lære af vores erfaringer og udvikle nye strategier på baggrund af vores store integrerede udstillings-, forsknings- og formidlingsprojekter. Vi eksperimenterer med at finde nye veje inden for formidlingen af den nyeste kunst og har iværksat forskning i, hvad publikum oplever på et kunstmuseum. I forbindelse med vores omfattende, prisbelønnede Wunderkammer-projekt har vi derfor interviewet en hel række gæster om deres oplevelser på museet, og nu er turen så kommet til nogle af landets fremmeste forskere, som har sagt ja til at respondere på vores udstillingskoncept,” siger museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard.
Hun fortsætter: ”At vi på den måde kan supplere vores egen faglige kapacitet er afgørende for os. Samtidig er vi ekstremt stolte over, at disse absolut topforskere nu på nittende år finder det interessant at følge vores arbejde og bakke op om museets eksperimenterende profil.”
professor, tidligere rektor for bl.a. Universität der Künste i Berlin og Det Kongelige Danske Kunstakademi
Mikkel Bogh, ph.d., direktør for Statens Museum for
Kunst, Rune Gade, ph.d., lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, Kirsten Langkilde,
samt Anders Troelsen, professor ved Arkitektskolen Aarhus. Ulykkeligvis må vi undvære professor i semiotik, dr.phil.
Per Aage Brandt, der gik bort
På Esbjerg Kunstmuseum arbejder man ud fra ideen om, at det er i selve mødet med værkerne, at betydninger og æstetiske oplevelser opstår. Gennem mange år har museet haft fokus på at gøre kunsten lettere tilgængelig for alle gennem nye formidlings- og udstillingsformater. Og derfor eksperimenteres der konstant med at skabe de bedste betingelser for, at værkerne kan åbne sig for gæsterne, og at gæsterne kan åbne sig for værkerne.
Museet har høstet stor anerkendelse for sit unikke arbejde, bl.a. den prestigefyldte udstillingspris VISION, som uddeles af Bikubenfonden. Museet modtog prisen for projektet Wunderkammer, der over tre udstillinger har bragt kunsten i nær forbindelse med vidensområder, som vi alle har direkte erfaring med fra vores daglige liv. Med afsæt i bl.a. fysik og biologi er udstillingssalene således blevet omdannet til nye oplevelsesrige forundringskamre, hvor kunsten har været med til at pirre en grundlæggende nysgerrighed over for verdens fænomener og de måske uventede sammenhænge, der kan etableres mellem dem.
Læs mere om projekt Wunderkammer her: https://www.eskum.dk/wunderkammer-2018/
På eskum.dk findes der desuden yderligere oplysninger om museets udstillingsprofil og forskningsarbejde.
I forlængelse af de tre wunderkammer-udstillinger samles museets undersøgelser og erfaringer med forskernes analyser i en engelsksproget forskningspublikation med lektor i kunstvidenskab på Københavns Universitet, Rune Gade, og forskningspsykolog Bjarne Sode Funch som hovedbidragydere. Bogen forventes at udkomme i 2023.

Foto: Esbjerg Kunstmuseum

Leave a Reply