En anderledes video og et jobopslag forfattet af revseren fra Facebook – Tommy Thailand – skal vække interesse hos jobsøgende for Esbjergfirma i fremdrift.

Foto: Viika

Arbejdsløshedsprocenten indenfor stort set alle håndværkerfag er historisk lav, og det er svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Tagdækkerfirmaet Viika A/S fra Esbjerg har mere end rigeligt at se til og alt for få hænder til de mange opgaver. Derfor søger de hele tiden kvalificeret arbejdskraft – men uden held.

Din fraværsprocent skal være lavere end din skostørrelse

Firmaets mange traditionelle jobopslag og annoncer har ikke skaffet henvendelser, også selvom det er gode arbejdsforhold, de tilbyder. Derfor har de nu valgt at gå helt utraditionelle veje for at vække interessen.

Samfundsrevseren og opinionsdanneren Tommy Thailand, der på sin helt egen facon og i et fyldigt, farverigt sprog og med bidende sarkasme revser personager, der har trådt ved siden af samfundets regler og normer, har også forfattet Viika A/S’ nyeste jobannonce, som fremstår noget mere bramfri og direkte end den vanlige jobannonces retorik.

”… Hvis du var barnet, der åd kridt i skolen, så se bort fra dette opslag. Din fraværsprocent må ligeledes gerne være lavere end din skostørrelse. Hvis du har immunforsvar som en undulat, der er født for tidligt og lever sit liv i gennemtræk, så bedes du også se bort fra dette opslag.” – sådan lyder budskabet og beskeden blandt andet i jobopslaget, der skal vække interessen hos kommende tagdækkere.”

Tonen i jobopslaget er direkte, og teksten er skrevet med et glimt i øjet uden at indholdet kan misforstås.

Vil skille sig ud

Tommy Thailand er en mand, der deler vandene. Hos Viika A/S håber de, at Tommy Thailands tirader i opslaget kan få interesserede til at læse opslaget og samtidig fornemme, at her er et firma, hvor stemningen er god, og hvor der er plads til at grine sammen. Kenneth Hansen, direktør i Viika A/S uddyber, hvorfor de har valgt at gå så utraditionelt til værks:

”Jeg skulle skrive en tekst hertil, men lynhurtigt blev det dét nøjagtigt samme pladderromantiske ævl, som står i alle andre opslag. Jeg sad ved mig selv og tænkte, at jeg skulle have fat i 100m mesteren i tekster, og pludselig slog det mig: ”Tommy T”! Tommy var for mig den helt perfekte til opgaven. Han er ekstremt god på skrift, sjov og en slags ”kendis”.

Vi har før slået en ganske traditionel stillingsopslag op på diverse sociale medier uden så meget som én henvendelse. I dagens Danmark er det svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft i vores branche indenfor byggeri, så derfor måtte vi tænke i nye baner. Min fornemmelse er, at disse opslag drukner i alle de andre. Folk ser opslagene, men læser dem ikke. Og de bliver overhovedet ikke inspireret til at søge jobbet, når der står det samme i alle opslag. F.eks. ”gode og ordnede forhold”, ”løn efter kvalifikationer”, ”mange bolde i luften”, bla bla blaaa.

Derfor valgte vi at gøre brug af utraditionelle metoder for at skille os ud og tiltrække de medarbejdere, som også bliver inspireret af at have det sjovt på en arbejdsplads.” udtaler Kenneth Hansen, direktør i Viika A/S.”

 

Leave a Reply