I denne uge opstod der en kontrovers i en 1. klasse, da en lærer valgte at fortælle eleverne, at nisser og julemanden ikke findes. Dette skete under en kristendomstime, hvor læreren mente, det var passende at aflive myten om de magiske skabninger. Mange forældre reagerede med frustration og mente, at det ikke var lærerens opgave at tage magien fra børnene.
En mor, Bonnie Meier, udtrykte sin frustration på sociale medier og beskrev, hvordan hendes datter mistede noget af juleglæden efter at have hørt nyheden. Hun mener, at sådanne samtaler bør finde sted i hjemmet og ikke i skolen.
Spørgsmålet om, hvorvidt det er i orden for en lærer at fortælle børn, at nisser og julemanden ikke findes, vækker stærke følelser. På den ene side kan det argumenteres, at børn har ret til at bevare deres tro på magi og eventyr, især i juletiden, som er fyldt med traditioner og glæde. På den anden side kan det også ses som en del af børns opvækst at lære sandheden på et tidspunkt.
Hvad mener du? Bør lærere holde sig til fakta, eller skal de lade børnene beholde deres tro på magiske væsener lidt længere?
Foto: Ai Bing
Jeg mener ikke, at man kan pålægge en lærer, at fortælle børn usandheder, eller noget han/hun ikke selv tror på.
Hvorfor stopper de så ikke bare med at have kristendomstimer, det er jo også kun myter, fantasimennesker og andet hokus pokus det handler om?
Jeg synes, det er absurd, at en lærer der selv underviser i (over)tro, føler sig kaldet til at at fratage børn en anden (over)tro.