Esbjergenserne skal hjælpe med at finde Esbjergs guld

Hvad er det, der gør Esbjerg unik og har potentiale til at tiltrække nye indbyggere? Det skal et hold antropologer nu rundt i alle afkroge byen for finde ud af sammen med esbjergenserne, så råstoffet til en ny fælles fortælling om Esbjerg kan begynde at tage form.

Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg er klar til at tage arbejdshandskerne på og hjælpe brandingekspert Nikolaj Stagis med at finde guldet i Esbjerg, så den nye fælles fortælling om Esbjerg kan formes. Fra venstre Susanne Nordenbæk, direktør Business Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, borgmester, brandingekspert Nikolaj Stagis, kommunaldirektør Rikke Vestergaard, Dennis Jul Pedersen, havnedirektør og Erling Petersson, leder af Education Esbjerg.  Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg er klar til at tage arbejdshandskerne på og hjælpe brandingekspert Nikolaj Stagis med at finde guldet i Esbjerg, så den nye fælles fortælling om Esbjerg kan formes. Fra venstre Susanne Nordenbæk, direktør Business Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, borgmester, brandingekspert Nikolaj Stagis, kommunaldirektør Rikke Vestergaard, Dennis Jul Pedersen, havnedirektør og Erling Petersson, leder af Education Esbjerg. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune

For blot en måned siden gav de fire store spillere, Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg, håndslag på, at de sammen vil arbejde på at sætte skub i udviklingen af Esbjerg gennem en fælles indsats og fælles investeringer.

Allerede i denne uge er et hold antropologer fra brand- og analysefirmaet Stagis landet i Esbjerg for at grave efter Esbjergs guld sammen med esbjergenserne.

”Vi har gennem alt for mange år set indbyggertallet i Esbjerg stagnere. Det går bare ikke, hvis vi vil udvikle Esbjerg. Og det vil vi. Så nu appellerer vi til alle esbjergensere: Fortæl os, hvad der er unikt ved Esbjerg. Hvad mener I, at Esbjerg skal kendes for i fremtiden? For vi får brug for alle esbjergenseres hjælp til at udvikle byen,” fortæller Rikke Vestergaard, kommunaldirektør i Esbjerg Kommune.

I de kommende uger vil et hold af Stagis’ antropologer komme rundt i hele Esbjerg og tale med en række esbjergensere om, hvad det er, der gør Esbjerg unik. Hvor Esbjergs styrker og potentialer ligger, og hvilke markante tiltag esbjergenserne mener, at Esbjerg skal kendes for i fremtiden.

Ind til kernen
”Esbjerg skal finde sit potentiale og udvikle det for at få samme udvikling i at fastholde og tiltrække den yngre halvdel af befolkningen, som vi ser hos de andre store byer i Danmark. Det er essentielt, at vi kommer ind til kernen af, hvad der kan gøre Esbjerg unik i fremtiden. For vi skal både have byen til at skille sig ud fra mængden, men på basis af noget der giver mening i forhold til den historie og mentalitet der er i Esbjerg,” fortæller brandingeksperten Nikolaj Stagis, som i 25 år har arbejdet med branding og rådgivet en lang række virksomheder og kommuner om udvikling og image.

Både kommunaldirektør og borgmester er klar til at gå i felten for at finde frem til byens guld:

”Vores ambitioner for Esbjerg er tårnhøje. Men de kræver flere tilflyttere og flere studerende, så vi kan sikre at vores virksomheder har den arbejdskraft, der er nødvendig. Vi er stolte over vores historie, men vi er langt mere end vores industri og virksomheder i dag. Esbjerg er også et fantastisk sted at leve og bo. Derfor glæder vi os over at være med til at sætte gang i den her proces for at finde den fælles styrkeposition for Esbjergs fremtid,” siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

FAKTA:

ESBJERGS ARBEJDE MED DET NYE BRAND

Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Havn arbejder sammen med en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere på at identificere og implementere en ny strategisk retning og et nyt Esbjerg-brand som skal understøtte bosætning og vækst i hele kommunen. I disse måneder tager de fire partnere de første skridt i et arbejde som skal præge indsatser og aktiviteter de næste 10 år.

Leave a Reply