Esbjerg Kommune: Attraktioner står sammen og modtager 1 mio kr. Til markedsføring og udviklingsplan

Det er en hård tid for turismeerhvervet, men særligt er attraktionerne i Ribe og Esbjerg ramt af manglende gæster. Det har fået Destination Vadehavskysten til at samle de store attraktioner i Esbjerg Kommune til et hastemøde for at udlede, hvordan man i fællesskab kan afhjælpe situationen.

Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune

I et samarbejde mellem attraktionerne, Esbjerg Kommune og Destination Vadehavskysten har man udviklet en langsigtet markedsførings- og udviklingsplan, der kan afhjælpe den usikre situation og sikre attraktionerne flere gæster både i sommeren 2021 og på længere sigt.

”Vi må alle stå sammen for at hjælpe vores attraktioner i den her tid, for vi har alle sammen brug for, at de også er her på den anden side af Corona. Derfor har vi valgt, at Esbjerg Kommune støtter op med 1 million kroner til at markedsføre alle vores spændende museer og kulturinstitutioner, så vi kan hjælpe med at få gæsterne tilbage, siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

COVID19 har skabt en ændret adfærd hos de besøgende og markedsførings- og udviklingsplanen skal være med til at sikre attraktionernes fremtid og samtidig styrke Vadehavskysten som destination.

“Vi er meget pressede økonomisk pga. de manglende gæster og er usikre på, hvordan sommeren bliver. Derudover har COVID19 medført en ændring i gæsternes adfærd og attraktionerne er ikke top of mind i en hverdag, hvor det at tage på café eller ud og shoppe er blevet en større oplevelse i sig selv. Vi er derfor mindst lige så bekymrede for fremtiden”, udtaler museumsdirektør Flemming Just, Sydvestjyske Museer.

Det er derfor med stor glæde, at Esbjerg Kommune har bidraget med 1 million kr. til initiativet, der skal være med til at sikre attraktionernes overlevelse på længere sigt.

“Det er meget stærkt at attraktionerne står sammen og ønsker at komme igennem denne svære situation i fællesskab. Vi er meget afhængige af, at vi har nogle særlige oplevelser til vores gæster, så de har lyst til at besøge vores destination. Vi støtter derfor op med alt det vi kan, i en situation som denne”, siger destinationschef Hans Peter Folmann.

Destination Vadehavskysten skal eksekvere markedsførings- og udviklingsplanen, der ligger i tråd med destinationens arbejdsopgaver.

Leave a Reply