Innovationselever fra Rybners Gymnasium præsenterede i går deres forslag til, hvordan Musikhuset Esbjerg bliver endnu mere interessant for unge.

Foto: Nicolai Thorsen

Luften er fuld af spænding og nervøsitet i Musikhuset Esbjergs Foredragssal denne mandag, hvor godt 20 innovationselever fra Rybners Gymnasium er samlet. I to uger har de arbejdet med at komme med forslag til, hvad Musikhuset Esbjerg kan gøre for at tiltrække flere unge som dem selv i fremtiden. Og nu er de klar til at præsentere deres ideer for Musikhusets ledelse.

I en tid, hvor flere af landets kulturinstitutioner kæmper med at tiltrække unge publikummer, har Musikhuset Esbjerg valgt at gå proaktivt til værks og forsøger at gå forrest i kampen for at vende udviklingen. Det gør kulturhuset altså blandt andet ved at inddrage de egentlige eksperter: de unge selv.

”Vi synes, Musikhuset er en flot og imponerende bygning, men den er også lidt kold,”

Elever fra innovationsklassen fra Rybners Gymnasium

Gruppen foreslår, at foyeren gøres lidt mere hyggelig, at caféen udvides og at der indføres studievenlige priser og lektiehjælp. Andre forestår, at Musikhuset laver fester for unge, og næsten alle grupperne peger på, at Musikhuset kunne bruge influencere på sociale medier for at skabe større opmærksomhed blandt unge.

”Der er kommet mange gode forslag i dag. Noget af det er nyt, men meget af det er også noget, vi allerede er i gang med at se på. Jeg synes, vi er blevet bekræftet i, at vi er i gang med noget af det rigtige med de tiltag, vi har gang i,” siger Musikhuset Esbjergs direktør Torben Seldrup.

Inddragelsen af de unge fra Rybners Gymnasium er en del af et studieprojekt, der i øjeblikket er tilknyttet Musikhuset. Yderligere to hold studerende er aktuelt i gang med på forskellig vis at undersøge, hvad unge
synes om Musikhuset og hvordan huset fremover kan blive endnu mere interessant for målgruppen.

”De unge er fremtiden, og derfor vil vi gerne være endnu bedre til at tiltrække dem og vænne dem til at komme her i huset, inden de bliver voksne,” siger Torben Seldrup.

Udover de tre studieprojekter, Musikhuset Esbjerg er involveret i, har huset allerede indført en af de mest ambitiøse rabatordninger til unge og  studerende i landet, de har lavet MHE Comedy Club og andre aktiviteter, der henvender sig primært til unge, og de har ansat en ny medarbejder, der skal have særlig fokus på hele husets ungeindsats.

Leave a Reply